3 powody dla których musisz mieć blog firmowy. Sprawdź o czym pisać!

Firmowy blog to dzisiaj jedno z najważniejszych i najbardziej skutecznych narzędzi marketingu w Internecie. Każdy dobrze prowadzony blog firmowy przynosi firmie wymierne i niewymierne korzyści biznesowe. Dowiedz się na jakie efekty możesz liczyć prowadząc blog i poznaj najważniejsze powody, dla których warto go prowadzić.

Blogi prywatne i firmowe

Kiedy pod koniec lat dziewięćdziesiątych zaczęły powstawać pierwsze platformy blogowe, nikt jeszcze nie przypuszczał, że blog firmowy stanie się jednym z najskuteczniejszych narzędzi marketingu w Internecie. Blogi dokonały rewolucji w świecie tradycyjnego dziennikarstwa. Trudno sobie dzisiaj wyobrazić dziennikarski świat bez blogów, non stop aktualizowanych i nawiązujących dialog z czytelnikami.

Po prywatnym i dziennikarskim blogowaniu przyszedł również czas na biznes. Blogowanie przerodziło się w niezbędne narzędzie marketingowe wykorzystywane zarówno przez małe jednoosobowe firmy jak i największe korporacje świata. Według badań eMarketer obserwujemy dynamiczny trend wzrostowy związany z wykorzystaniem bloga jako narzędzia marketingowego w firmach. W 2010 roku 34% firm w USA używało bloga do celów marketingowych, w roku 2012 ma to być 43% i w kolejnych latach powinniśmy nadal obserwować trend wzrostowy.

Efekty blogowania

Badania marketingowe pokazują, że blog jest jednym z kluczowych elementów nowoczesnego marketingu (inbound marketing) i pozytywnie koreluje z lepszymi wynikami biznesowymi.

Według kilku badań (między innymi eMarketer, 2010), właściciele firm cenią blogi wyżej niż Facebook oraz Twitter pod względem efektów w postaci budowania świadomości marki, pozyskiwania ruchu na stronę, pozyskiwania leadów, zdobywania nowych klientów oraz utrzymania obecnych klientów. Wyżej jest również oceniana poprawa obsługi klientów.

Zgodnie z badaniami firmy Hubspot, w porównaniu do firm, które nie prowadzą bloga:

  • Firmy które blogują mają średnio 55% więcej odwiedzających na swoich stronach.
  • Firmy B2C, które blogują, miesięcznie pozyskują 88% więcej leadów.
  • Firmy B2b, które blogują miesięcznie pozyskują 67% więcej leadów.
Jeżeli nadal nie jesteś przekonany, że blog przekłada się na świetne rezultaty biznesowe, poniżej lista przekonujących ciekawostek z badań Hubspot:
  • Firmy, które blogują więcej niż 15 razy miesięcznie, zdobywają 5x więcej ruchu niż te, które nie blogują.
  • Firmy, które zwiększają częstotliwość blogowania z 3-5x/miesiąc na 6-8x/miesiąc, niemal podwajają liczbę pozyskiwanych leadów.
  • Firmy B2B, które blogują zaledwie 1-2x/miesiąc, generują 70% więcej leadów, niż firmy które w ogóle nie blogują.
  • Zwiększając liczbę artykułów na blogu z 11-20 do 21-50, możesz się spodziewać średnio 45% więcej ruchu na stronie.

Z badań tych wynika także, że im więcej artykułów zamieszczasz na blogu, tym więcej będziesz pozyskiwał leadów.

Oczywiście nie wystarczy założenie bloga i wypełnienie go przeciętnej jakości treściami.

Powody, dla których warto blogować

Wiesz już jakie efekty daje blogowanie. Przeczytaj skąd biorą się te efekty i dlaczego warto blogować.

1) Pozycjonowanie (SEO)

Publikowanie artykułów na blogu po prostu wzmacnia Twoją pozycję w wyszukiwarkach. Ludzie poszukujący określonych produktów lub usług, trafiają na Twoje strony, gdzie mogą się następnie zapoznać z informacją o Twoich produktach.

Wskazówki:

  • Im więcej publikujesz, tym lepsza Twoja pozycja w SEO. Nie wolno Ci jednak zaniżać jakości kosztem ilości.
  • Zadbaj o odpowiednie frazy kluczowe. Pisz o frazach, których poszukują Twoi klienci.
  • Optymalizuj swoje posty. Każdy powinien mieć dobry tytuł, strukturę i naturalne nasycenie słowami kluczowymi.

2) Ekspert i lider innowacji

73% klientów twierdzi, że blogi wpływają na ich decyzje zakupowe. Dzięki prowadzeniu bloga, możesz zostać liderem i ekspertem w swojej branży. Dobre treści sprawią, że staniesz się zaufanym autorytetem dla kupujących.

Wskazówki:

  • Pomagaj rozwiązywać problemy klientów. Dowiedz się jakie są ich największe bolączki i pomóż im je rozwiązać.
  • Staraj się uplasować na pozycji eksperta. Nie bój się pokazywać swojej wiedzy w przystępnie podanej formie.
  • Dbaj o zaufanie czytelników, w ten sposób budujesz reputację.

3) Konwersja i sprzedaż

Zazwyczaj blog firmowy staje się centrum, wokół którego prowadzisz działania inbound marketingowe. To na niego odsyłasz ruch z innych źródeł takich jak Facebook czy Pinterest. To na niego trafia najwięcej ruchu z Google. Kolejnym krokiem jest przygotowanie bloga na to, aby ten ruch angażować i konwertować na leady lub sprzedaż.

Wskazówki:

  • Wykorzystuj kontekstowe Call-To-Action. Dobre CTA w tekście bloga jest zazwyczaj najbardziej skuteczne.
  • Umieść CTA w bocznej kolumnie. Masz tam zazwyczaj dużo wolnego miejsca, wykorzystaj je.
  • CTA pod postami lub w postach. Kiedy użytkownik przeczyta już Twój artykuł, pokieruj go dalej.
  • Poznaj proces zakupowy swoich klientów i ich najważniejsze pytania. Dawaj im odpowiedzi na każdym z etapów i przeprowadzaj przez kolejne. W ten sposób angażujesz, edukujesz i sprawiasz, że gość zostaje klientem.
  • Zadbaj o to, aby odwiedzający wracali po więcej.

Dodatkowe korzyści

Prowadząc blog firmowy możesz pokazać ludzką twarz korporacji lub charakter swojej małej firmy.

Prowadząc blog firmowy możesz również nawiązać dialog z klientami i poznać ich potrzeby, co dla każdego właściciela jest bezcenne.

O czym pisać i skąd pomysły?

Wyszukiwanie dobrych tematów na artykuły jest zazwyczaj jednym z trudniejszych zadań, szczególnie dla początkującego blogera firmowego.

Otwierając bloga firmowego stajesz się wydawcą. Myśl jak wydawca. Ważniejszy jest w sposób w jaki zainteresujesz, zainspirujesz, zaciekawisz, wyedukujesz oraz zaangażujesz odwiedzających. Właśnie na tym powinieneś się skupić, mając równocześnie na uwadze cele biznesowe, jakie blog ma spełnić.

Pomysły na dobre treści:

  • Dowiedz się jakie problemy mają Twoi klienci na każdym z etapów procesu zakupowego. Odpowiedz na pytania, rozwiąż problemy.
  • Przedstawiaj ciekawe informacje związane z branżą i trendami. Takie które na pewno zainteresują każdego klienta.
  • Przeprowadź wywiady z ekspertami lub pracownikami.
  • Zrób audyt treści jakie posiadasz. Nie uwierzysz jak wiele może się przydać i z niewielkim wysiłkiem przerobisz je na świetne artykuły.
  • Śledź blogi branżowe, serwisy społecznościowe – to codziennie źródło inspiracji.
  • Zaproś ekspertów do napisania artykułu gościnnego.
  • Zapoznawaj czytelników z najciekawszymi treściami opublikowanymi na innych blogach. Dodawaj coś od siebie.

Podsumowanie

Dowiedziałeś się jakie efekty daje blogowanie i dlaczego warto założyć bloga firmowego. To oczywiście nie wszystkie powody, dla których warto blogować. Jeżeli Twój blog przynosi Ci jeszcze inne korzyści – napisz o tym w komentarzu. Wielu czytelników tego bloga będzie Ci wdzięczna za takie informacje.

Ten post jest pierwszym z cyklu o skutecznym marketingu za pomocą treści w postaci bloga firmowego. W kolejnych postach przeczytasz między innymi o tym jakich najważniejszych błędów nie popełniać prowadząc blog, jak powinien wyglądać dobry post, dlaczego Twój blog nie działa a także o tym, kiedy należy rozważyć outsourcing bloga.