Czym jest content marketing

Content marketing to tworzenie wartościowych treści, które będą odpowiadać na potrzeby naszych klientów. Nie należy stawiać znaku równości między contentem a content marketingiem. To, że coś jest treścią, np. serial, nie znaczy, że jest to content marketing. Content marketing jest działaniem opartym na produkcji treści w oparciu o potrzeby naszych odbiorców, wyznaczone cele strategii content marketingowej oraz wskaźniki pomiaru tych działań.

Content marketing polega zatem na tworzeniu treści, które będą realizować strategię komunikacji, a jednocześnie będą doskonale wpisane w insight konsumencki, czyli dogłębną potrzebę grupy docelowej.

Content marketing to:

  • Tworzenie treści, które realizują cele biznesowe
  • Dystrybucja wartościowej treści
  • Przyciąganie uwagi poprzez treści i zdobywanie zaangażowania
  • Dialog ze społecznością

Content marketing nie opiera się na fabryce treści. To przede wszystkim sztuka zrozumienia i zaspokojenia potrzeb naszego klienta. W Internecie istotną rolę odgrywa więc monitoring, słuchanie społeczności, dialog z konsumentami w serwisach społecznościowych, a następnie wyciąganie wniosków i dopasowywanie komunikacji do potrzeb odbiorców.

Content marketing edukuje, wzbudza emocje, dostarcza rozrywki. Wyraża osobowość marki. Poprzez treści sprzedawany jest styl życia, który marka kreuje. To jakie cele są realizowane przez treści zależy od procesu zakupowego użytkownika.

Cele content marketing

To na jakie treści się decyduje marka zależy od procesu zakupowego użytkownika. Może to być podejście nakierowane na zbieranie leadów i ich wygrzewanie, a może to być kierunek czysto wizerunkowy – wszystko determinują cele content marketingu skorelowane z celami biznesowymi firmy oraz sposób konsumpcji treści przez naszych klientów.

 

  1. Ruch i wizerunek
  2. Budowanie społeczności
  3. Leady
  4. Dojrzewanie leadów
  5. Sprzedaż
  6. Retencja

LICZBY

Fakty na temat content marketingu

Najczęściej używane narzędzia content marketingu to:

– social media inne niż blogi (88%),

– artykuły na stronach internetowych (78%),

– e-newslettery (76%)

– blogi (72%). (Marketing Charts)

 

  • Rynek B2C najchętniej wykorzystuje Facebooka do dystrybucji treści (89%). B2B zdecydowanie woli LinkedIn. (Marketing Charts)
  • Świadomość marki to najważniejszy cel content marketingu – zarówno dla firm B2B (82%), jak i B2C (79%). Dla B2C ważne jest także pozyskanie klienta (71%) i jego lojalność wobec marki (65%). (Marketing Charts)
  • Najważniejszą miarą content marketingu jest ruch na stronie internetowej (66% B2C i 63% B2B). (Marketing Charts)
  • Najważniejsze wyzwania dla marketerów? Brak czasu – 57% według B2C, 69% według B2B. (Marketing Charts)
  • Ponadto specjalistom ds. marketingu B2C sen z powiek spędza produkowanie treści angażujących użytkowników, podczas kiedy firmy B2B borykają się z problemem generowania wystarczającej ilości contentu. (Marketing Charts)
  • 78% CMOs uważa, że spersonalizowane treści to przyszłość marketingu. Nie do końca wiadomo, co uważa pozostałe 22% (Social Times)
  • 60% użytkowników korzystniej odbiera markę po zapoznaniu się z treściami, które udostępnia. (iMedia Connection)

E-mail marketing w działaniach content marketingowych

Według dyrektorów marketingu e-mail marketing:

– zwiększa świadomość marki (76%),

– wpływa na utrzymanie klienta (75%),

– generuje leady (69%)

– zwiększa sprzedaż (65%). (iContact)

 

  • ROI widać gołym okiem – każdy 1$ wydany na e-mail marketing to 44,25$ zwrotu z inwestycji! (iContact)
  • 63% firm planuje zwiększyć wydatki na e-mail marketing. (iContact)
  • Nie ignoruj mobile’u. W 2013 użytkownicy odczytali 62% e-maili przez urządzenia mobilne (48% przez smartfony, 14% przez tablety). (Heidi Cohen)
  • 59% firm B2B uważa, że e-mail marketing to najefektywniejszy kanał do generowania zysku. (Hubspot)
  • Maile z przyciskami udostępniania treści w social media uzyskują poziom klikalności większy o 150%. (Social Times)
  • 48% konsumentów wskazuje maile jako preferowaną formę kontaktu z marką. (iMedia Connection)
  • Konsumenci, którzy otrzymują maile od marki wydają 83% więcej pieniędzy podczas zakupów, kupują 28% częściej, a ich zamówienia są większe o 44%. (iContact)

 

Blogi i social media to klucz do budowania zaangażowania

  • 82% firm blogujących codziennie zyskało dzięki temu klienta! Klienta pozyskało również 57% marek blogujących co miesiąc. (Hubspot)
  • 9% firm zatrudnia autora bloga na cały etat. (Hubspot)
  • 76% firm B2B prowadzi bloga. Generują one więcej leadów (67%) niż marki, które nie blogują. (Flip Creator)
  • 77% konsumentów jest skłonnych kupić produkt firmy, której CEO jest obecny w social media. (eMarketer)

Facebook:

  • Posty na Facebooku o długości 80 znaków lub mniej angażują 66% więcej użytkowników.
  • Posty w formie zdjęć zbierają 53% więcej like’ów, 104% więcej komentarzy i 84% więcej kliknięć.
  • Posty zawierające pytanie uzyskują 100% więcej komentarzy. (Kissmetrics)

Twitter

  • 78% zaangażowania użytkowników to retweety postów marki.
  • Nie wahaj się poprosić o retweetowanie! Tweety z prośbą o podanie dalej są retweetowane 12 razy częściej od tych, które takiej prośby nie mają. (Buffer)

LinkedIn

  • 60% jego użytkowników interesuje się wiadomościami z branży.
  • Umieszczanie postów przynajmniej 20 razy miesięcznie pomaga zdobyć nawet 60% więcej unikalnych odbiorców. (Buffer)

Instagram

  • Tajemnicą Instagrama są hashtagi. Użycie 3 hashtagów pozwoli zdobyć nawet 110% więcej like’ów.
  • 5 hashtagów to już 180% więcej polubień. (Piqora)

YouTube

  • Filmy wideo królują wśród internautów. 90% (!) z nich uważa, że obejrzenie wideo z produktem pomogło im w decyzji o zakupie.
  • Zaś 64% użytkowników chętniej kupuje produkt w sklepie internetowym po obejrzeniu wideo. (Dane: Digital Sherpa)

Zobacz także: 25 Amazing Video Marketing Statistics

Komunikacja wizualna

  • Dodawaj wideo na swojej stronie docelowej! Dzięki temu możesz poprawić konwersję nawet o 86%! (Social Times)
  • 73% dziennikarzy uważa, że informacje prasowe powinny zawierać elementy wizualne. (Social Times)
  • Obrazy są przetwarzane przez nasz mózg 60 000 razy szybciej niż tekst. (Social Times)
  • Użytkownicy spędzają średnio 4 razy więcej czasu na Tumblr i na Pinterest niż na Twitterze. (iMedia Connection)

Content marketing w B2B

Myślisz, że content marketing nie jest dla firm B2B? Bardzo się mylisz!

  • 93% specjalistów ds. marketingu B2B wykorzystuje content marketing, chociaż tylko 42% z nich uważa, że są w tym skuteczni… (Flip Creator)
  • Marketerzy B2B chętniej używają content marketingu niż marketerzy B2C. W liczbach – 93% vs. 90%. (Flip Creator)

Jak robią to najlepsi? Najefektywniejsi specjaliści ds. marketingu w firmach B2B:

– mają udokumentowaną strategię,

– używają średnio 15 różnych taktyk,

– wykorzystują średnio 7 różnych kanałów social media,

– przeznaczają prawie 40% budżetu na content marketing. (Flip Creator)

 

  • 3 najpopularniejsze narzędzia wśród marketingowców B2B to:

– social media (inne niż blogi),

– artykuły na stronie internetowej,

– e-newslettery.  (Flip Creator)

 

  • Marketerzy B2B najchętniej używają:

– LinkedIn,

– Twittera,

– Facebooka.

Jednocześnie większość z nich uznaje komunikację na LinkedIn za najskuteczniejszą.  (Flip Creator)

  • 58% specjalistów marketingu B2B chce zwiększyć budżet przeznaczony na content marketing. (Flip Creator)

[Współpraca tekstowa Julita Słonczewska]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *