Jak pisać skuteczny blog firmowy?

W jednym z ostatnich postów pisałem, dlaczego musisz posiadać blog firmowy. Jest to jedno z najważniejszych narzędzi skutecznego marketingu. Większość osób zajmujących się marketingiem uważa blog za obowiązkowy element komunikacji marketingowej. Wobec tego powstaje pytanie: jak pisać bloga, aby był maksymalnie skuteczny?

Przyciąganie użytkowników

Zazwyczaj pierwszy cel bloga to przyciąganie nowych użytkowników. Jeżeli blog jest dobrze skonstruowany, posty są zaadresowane do zdefiniowanych person, a tematyka dobrana zgodnie z popularnymi frazami kluczowymi, to taki blog prędzej czy później zacznie przyciągać użytkowników. Pierwsze najważniejsze zadanie zostaje wykonane.

Kluczową rolę w przyciąganiu i zachęcaniu użytkownik do przeczytanego przez Ciebie posta ma tytuł. Ale będzie lepiej, jeśli Twój blog to nie tylko świetne i chwytliwe tytuły. Dobry tytuł to najważniejszy element posta na blogu, jednak nie można w nim obiecywać więcej, niż się daje w treści posta. Dobre pozycjonowanie i dobry tytuł przyciągną uwagę potencjalnych klientów. Ale tylko tyle. Aby użytkownik zaangażował się z nami w dalszą relację, potrzeba czegoś więcej.

Edukacja, pomoc i rozrywka

Najlepsze posty, jakie możesz napisać to takie, które pomagają Twoim czytelnikom. Twoi użytkownicy zazwyczaj szukają informacji na określony temat, więc po prostu daj im te informacje. Daj im rozwiązania ich problemów.

Przyciągnąłeś użytkowników na swój blog i zamieściłeś informacje, które będą dla nich pomocne. To czy użytkownik zdecyduje się skorzystać z tej wiedzy, zależy w dużym stopniu od tego, jak przedstawiasz te informacje. W jaki sposób skonstruujesz swoją historię.

Storytelling

Nie raz pisaliśmy o tym jaką siłę ma storytelling, czyli opowiadanie historii. To właśnie historie wprowadzają w kontekst i tchną życie w suche fakty.

Napisałem wcześniej, że najbardziej wartościowe są posty, które są pomocne i oferują rozwiązania. W przypadku takich postów, które mają być pomocne i szybko dostarczać użytkownikowi wiedzy, nie ma czasu na budowanie pełnej historii. Użytkownik będzie Ci wdzięczny za to, że może szybko znaleźć to, czego potrzebuje. Nie będziesz więc prezentował historii o zwykłej postaci, która następnie zostaje poddana próbie, zmaga się z przeciwnościami, by w końcu zwyciężyć. Potrzebujesz krótszego schematu, który jednocześnie będzie skutecznie przekonywał, wciągał i edukował.

Schemat posta

Przyjmij założenie, że oprócz dobrej informacji (pomocy, rozwiązania), powinieneś czytelnika umiejętnie przekonać, że to najlepsze rozwiązanie jego problemów. Zbuduj napięcie i fabułę swojego posta opierając się na schemacie:

  • Obietnica. Na początek napisz na jakie pytanie odpowiadasz. Jaki problem pomagasz rozwiązać? Składasz czytelnikowi obietnicę.
  • Wprowadzenie. Krótkie wprowadzenie do tematyki problemu. Dlaczego o tym piszesz? Dlaczego ten problem jest ważny?
  • Argumentacja. Przedstaw, najlepiej w punktach, jakie argumenty przemawiają, za Twoim rozwiązaniem.
  • Kontrargumentacja. Przedstaw również kontrargumenty. Inne punkty widzenia. To pokaże czytelnikowi, że przynajmniej zdajesz sobie sprawę z istnienia innych punktów widzenia.
  • Zwycięstwo argumentacji. Obal kontrargumenty. W tym momencie czytelnik powinien utwierdzić się w przekonaniu, co do racji Twojej argumentacji.
  • Podsumowanie. Podsumuj swoje stanowisko i korzyści jakie z niego płyną. To ważne, aby podkreślić korzyści. Twój czytelnik pyta „Co ja z tego mam?”. Powinieneś odpowiedzieć na to pytanie.
  • Call to action i zakończenie. Nie zostawiaj użytkownika samego. Na koniec warto wskazać Twojemu czytelnikowi dalsze kroki, które może podjąć. To kolejny krok, który sprawia, że blog jest skuteczny.

Nie zawsze będziesz w stanie zastosować ten schemat. Jeżeli trzeba, modyfikuj go, ale postaraj się pamiętać: powinieneś być przekonujący.

Konwersja (Call to action)

Przyciągnąłeś użytkownika na swojego bloga. Następnie dostarczyłeś mu potrzebnych informacji. Byłeś naprawdę przekonujący i sprawiłeś, że Twój czytelnik jest Ci wdzięczny za pomoc. Ale co dalej? W tym momencie decyduje się to, czy czytelnik Twojego bloga zechce odwiedzać go częściej, subskrybuje Twój newsletter oraz zacznie Cię obserwować w mediach społecznościowych.

Dlatego poza przyciągnięciem użytkownika, dostarczeniem mu wartościowych treści jest jeszcze trzeci cel: konwersja. To dobre treści są najlepszym sposobem na konwersję. Dobre treści sprawiają, że użytkownik chce ich więcej. Ale jak pokazują badania, warto użytkownikowi przypomnieć, że może zapisać się na newsletter, czy też obserwować nas na Facebooku.

Skuteczny blog

Skuteczny blog to realizacja celów. Zazwyczaj przyciągnięcie użytkowników jest tylko pierwszym etapem realizacji celu. Kolejnym krokiem jest konwersja użytkowników, która najczęściej rozpoczyna się od pozyskania adresu email.

Najlepszym sposobem na skuteczną konwersję jest zaoferowanie użytkownikom czegoś więcej. Informacji w formie ebooka, webinarium czy też innego materiału do pobrania. W takim przypadku Twój post na blogu powinien być wyczerpująco pomocny, a jednocześnie stanowić przedsmak tego, co znajduje się w materiałach do pobrania.

Sposoby na skuteczną konwersję i pozyskiwanie emaili użytkowników opiszę w jednym z kolejnych postów.