Persona w content marketingu

W strategii content marketingowej, ale także w webwritngu, najważniejsze to wiedzieć, do kogo chcemy dotrzeć z naszym przekazem. Opis persony, czyli archetypu naszego potencjalnego klienta, pozwala na doprecyzowanie procesu zakupowego.

Jest to możliwe dzięki temu, że rzetelnie opracowane persony dają wgląd w  zachowania klienta i poznanie sposobu, w jaki podejmuje decyzje zakupową, a nawet wiedzę o tym, jak i kiedy rodzi się w nim intencja zakupowa. Persona łączy w sobie dane demograficzne oraz psychograficzne.

Pomocne w budowie persony w content marketingu będą pytania, na które należy sobie odpowiedzieć:

1) Kim on/ona jest? Jakie ma pasje, zainteresowania, czym się zajmuje. Jaka jest jej/jego historia życiowa.

Twórz opis persony tak, jakbyś opisywał przyjaciela. W firmach, z którymi współpracuję, do budowy persony bardzo często wykorzystujemy profile osób powiązanych z marką w serwisach społecznościowych – to kopalnia wiedzy!

2) Jakie są jej/jego potrzeby?

Nie odpowiadaj tutaj na pytanie „jakie są jej/jego potrzeby w stosunku do Twojego produktu” (choć to też powinieneś wiedzieć), ale raczej skupiaj się na tym, jakich informacji i treści potrzebuje Twoja persona, czego szuka w internecie, jakich porad oczekuje, jakie informacje o produkcie są dla niej istotne.

3) Dlaczego on/ona interesuje się Twoją marką?

Jakich unikalnych wartości, porad, informacji możesz dostarczyć swojej personie? Jak możesz zdobyć jej/jego zaangażowanie i dlaczego on/ona mieliby się angażować w Twoje treści?

4) Jaką unique value proposition (UVP) oferujesz?

To bardzo istotne, by wiedzieć co możesz dać swojemu klientowi. Co wyróżnia Cię od Twojej konkurencji? Jak to komunikujesz Twojej personie?

Persony w procesie zakupowym

Czas zidentyfikować role poszczególnych person w procesie zakupowym. Oto lista ról, które możesz  przypisać Twoim potencjalnym klientom:

  1. Inicjator – osoba, która poddaje myśl o zakupie produktu
  2. Doradca – osoba, której opinia lub rada mają wpływ na decyzję o zakupie
  3. Decydent – osoba, która wpływa na wszystkie elementy decyzji o zakupie
  4. Nabywca – osoba, która w praktyce dokonuje zakupu
  5. Użytkownik – osoba, która jest konsumentem lub użytkownikiem produktu/usługi

Z czego powinna składać się persona?

Podsumowując, oto składniki, z których powinna składać się persona w strategii content marketingowej:

  • Informacje ogólne: imię, nazwisko, zawód, stanowisko
  • Dane demograficzne
  • Dane psychograficzne
  • Sytuacja życiowa, pasje, zainteresowania
  • Cele i wyzwania persony
  • Cytat, którym kieruje się persona w życiu, motto życiowe
  • Problemy persony, które możesz rozwiązać
  • Twój przekaz marketingowy do persony
  • W jaki sposób robi zakupy (tradycyjnie, przez internet)
  • Jakie czynniki bierze pod uwagę w procesie zakupowym
  • Jak często i w jaki sposób korzysta z internetu.
  • Na co przeznacza swoje pieniądze i czas
  • Z jakimi barierami musi się zmierzyć, żeby dokonać zakupu
  • Jak możesz podtrzymać jej zainteresowaniem Twoim produktem / marką

Komentarze na temat “Persona w content marketingu

  1. Bardzo fajny artykuł. Podsyłam krótkie uzupełnienie :)http://analizamarketingowa.pl/index.php/2016/11/14/jak-stworzyc-persone/

  2. Pingback: Jakie treści lubi Google? – Happy Content

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *