Content marketing w 2021-2022

Ostatnia aktualizacja 23 czerwca 2021

Content marketing z roku na rok jest coraz bardziej wymagający, ale jednocześnie daje coraz większe pole do popisu. Bierzemy pod lupę co warto robić w post pandemii (miejmy nadzieję, że „post”) w content marketingu, czyli w latach 2021/22.

Dobrze zaplanowane i prowadzone działania content marketingowe to osiąganie rezultatów, które realizują cele biznesowe. Działanie na oślep to z kolei zmarnowany czas i pieniądze. Nie każda treść przynosi rezultaty – także ta zaplanowana może okazać się mało skuteczna. Zobaczmy zatem na co aktualnie stawiać, a czego bezwzględnie unikać w content marketingu.

Content marketing 2022

W omówieniu trendów pojawiają się często nowinki – nowe narzędzia czy nowe technologię. Podchodzę do nich bardzo ostrożnie, bo najczęściej dopiero się okaże czy będą to skuteczne działania. W tym tekście omawiam trendy content marketingowe, które rozumiem jako swoiste ABC content marketera na ten czas – co NAPRAWDĘ warto robić, na co NAPRAWDĘ warto zwracać uwagę i co należy wdrożyć.

To nie są ciekawostki, czy chwilowe mody. Omówione poniżej trendy w content marketingu są jak dekalog content marektera w latach 2021/22 i odpowiedź na pytanie – czego NIE można pominąć w planowaniu strategii content marketingowej na 2022 rok.

Bądź na bieżąco z algorytmami Google’a

Zdecydowanie content marketer powinien śledzić zmiany w algorytmach Google’a, które mają wpływ na to jak indeksowana jest treść na stronach internetowych.

Czytaj więcej: Jaką treść lubi Google

Twórz klastry tematyczne

Od kilku ładnych lat mówimy o pokryciu tematycznym w danej branży (pod względem algorytmów Google’a) oraz o budowaniu autorytetu w branży (z perspektywy brandingu).

Tym samym są klastry tematyczne, które dokładają do tego jeszcze odpowiednią architekturę informacji.

Mów mniej, przekazuj więcej – be brief!

Bardzo długo – nomen omen – mówiło się (i nadal mówi oczywiście!) o długości tekstów dodawanych na strony internetowe. Ważne, by jednak pamiętać, że odbiorca chce kawa na ławę odpowiedzi na wyszukiwane przez niego pytania. I liczy, że tę treść dostanie opakowaną w przystępny sposób. Posłużę się przykładem.

Nadchodzi weekend i zastanawiamy się czy niedziela będzie handlowa (rząd już rozwiał te wątpliwości…). Zadajemy takie pytanie w Google i trafiamy na strony, gdzie odpowiedź jest ukryta w treści klepanej na znaki, by upchnąć słowa kluczowe, a gdzieś w gąszczu w końcu znajdujemy odpowiedź na nasze pytanie. „Be brief!”, czyli po prostu bądźmy zwięźli i odpowiadajmy na pytania!

Aktualizacja treści – utrzymuj świeżość

To, co szczególnie lubi Google (ale również każdy czytelnik), to treść aktualna! Nie bez powodu w content marketingu od 2019 roku największy nacisk w treściach kładzie się na aktualizację, odświeżanie i dbanie o aktualność już istniejących treści (lub podnoszenie ich jakości).

Stale zwiększaj jakość treści

Jeżeli na stronie mamy szerokie zasoby ponadczasowej treści (tzw. treść evergreen), to nie pozostawiajmy jej bez ciągłego dbania o jakość.

Testuj multimedialność

Coraz więcej formatów pozwala skuteczniej docierać do grupy docelowej. Nie chodzi o to, by zabierać za każdy format, który jest na czasie, ale w miarę posiadanych zasobów testować kolejne formaty, które będą prowadzone regularnie.

To, nad czym warto pochylić się na dłużej aktualnie to:

  • wideo (relacje na żywo),
  • podcasty,
  • komunikacja efemeryczna (instastories, relacje na Facebooku czy LinkedIn).

Miej personę i mapę empatii

Nie ma dobrych treści bez doskonałego poznania potrzeb odbiorców, ich intencji oraz zrozumienia jakie treści w obszarze naszej branży powinniśmy tworzyć. Pandemia uwrażliwiła mocno odbiorców, dlatego warto tutaj postawić również na mapę empatii.

Czytaj więcej: Jak zbudować personę w strategii content marketingowej

Przestań wreszcie sprzedawać

Oczywiście, że content marketing ma sprzedawać i realizować cele biznesowe. Natomiast same treści są raczej odpowiadaniem na potrzeby i pytania odbiorców, a nie sprzedawaniem. Najpierw buduj zaufanie, a dopiero na ostatnim etapie lejka stawiaj na treści sprzedażowe!

Buduj zasięg. Stawiaj na outreach

Masz już wystarczająco mocną stronę internetową (owned media)? Postaw akcent na dystrybucji treści i poszerzanie zasięgu poza własnymi kanałami komunikacji. Wyjdź również poza swoje social media na strony, gdzie jest Twoje audytorium. Co warto robić:

  • wpisy gościnne,
  • artykuły sponsorowane,
  • wywiady,
  • prezentowanie produktów/usług na stronach tematycznie powiązanych z branżą (działania PR).

Postaw na emocje w treściach

W content marketingu zdecydowanie łatwiej wychodzi obranie kierunku treści nastawionych na edukację. To bardzo ważne, ale zdecydowanie mniej angażuje niż treści oparte o emocje.

Potraktuj to jako wyzwanie i w działania content marketingowych na 2022 rok zaplanuj treści, które będą poruszać emocje, najlepiej pozytywne emocje, wywołujące uśmiech. Dziel treści na te do obszaru serca i rozumu, by nie być nudną marką!

Myśl o wyszukiwaniu głosowym

Voice to taki trochę nowy, ciągle nadchodzący „rok mobile”. Wyszukiwanie głosowe rośnie w Polsce dosyć powoli (w porównaniu do USA), ale jak… nadejdzie, to pewnie konkretnie. Także zdecydowanie należy myśleć o treściach pod kątem ich wyszukiwalności głosowej. Twórz dłuższe tytuły i śródtytuły, odpowiadaj na pytania klientów (w treściach na stronie oczywiście), szukaj insightów konsumenckich i wykorzystuj je do planowania działań content marektingowych.

Mierz skuteczność

Tak jak wspomniałam na samym początku – w treści najważniejsze jest dowożenie rezultatów. Wyznaczaj jasne cele dla poszczególnych treści oraz wskaźniki pomiaru. To one są drogowskazem do kontynuacji działań lub zmiany kierunku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *