Content marketing w 2021-2022

Ostatnia aktualizacja 23 czerwca 2021

Content marketing z roku na rok jest coraz bardziej wymagający, ale jednocześnie daje coraz większe pole do popisu. Bierzemy pod lupę co warto robić w post pandemii (miejmy nadzieję, że „post”) w content marketingu, czyli w latach 2021/22.

Dobrze zaplanowane i prowadzone działania content marketingowe to osiąganie rezultatów, które realizują cele biznesowe. Działanie na oślep to z kolei zmarnowany czas i pieniądze. Nie każda treść przynosi rezultaty – także ta zaplanowana może okazać się mało skuteczna. Zobaczmy zatem na co aktualnie stawiać, a czego bezwzględnie unikać w content marketingu.

Content marketing 2022

W omówieniu trendów pojawiają się często nowinki – nowe narzędzia czy nowe technologię. Podchodzę do nich bardzo ostrożnie, bo najczęściej dopiero się okaże czy będą to skuteczne działania. W tym tekście omawiam trendy content marketingowe, które rozumiem jako swoiste ABC content marketera na ten czas – co NAPRAWDĘ warto robić, na co NAPRAWDĘ warto zwracać uwagę i co należy wdrożyć.

To nie są ciekawostki, czy chwilowe mody. Omówione poniżej trendy w content marketingu są jak dekalog content marektera w latach 2021/22 i odpowiedź na pytanie – czego NIE można pominąć w planowaniu strategii content marketingowej na 2022 rok.

Bądź na bieżąco z algorytmami Google’a

Zdecydowanie content marketer powinien śledzić zmiany w algorytmach Google’a, które mają wpływ na to jak indeksowana jest treść na stronach internetowych.

Czytaj więcej: Jaką treść lubi Google

Twórz klastry tematyczne

Od kilku ładnych lat mówimy o pokryciu tematycznym w danej branży (pod względem algorytmów Google’a) oraz o budowaniu autorytetu w branży (z perspektywy brandingu).

Tym samym są klastry tematyczne, które dokładają do tego jeszcze odpowiednią architekturę informacji.

Mów mniej, przekazuj więcej – be brief!

Bardzo długo – nomen omen – mówiło się (i nadal mówi oczywiście!) o długości tekstów dodawanych na strony internetowe. Ważne, by jednak pamiętać, że odbiorca chce kawa na ławę odpowiedzi na wyszukiwane przez niego pytania. I liczy, że tę treść dostanie opakowaną w przystępny sposób. Posłużę się przykładem.

Nadchodzi weekend i zastanawiamy się czy niedziela będzie handlowa (rząd już rozwiał te wątpliwości…). Zadajemy takie pytanie w Google i trafiamy na strony, gdzie odpowiedź jest ukryta w treści klepanej na znaki, by upchnąć słowa kluczowe, a gdzieś w gąszczu w końcu znajdujemy odpowiedź na nasze pytanie. „Be brief!”, czyli po prostu bądźmy zwięźli i odpowiadajmy na pytania!

Aktualizacja treści – utrzymuj świeżość

To, co szczególnie lubi Google (ale również każdy czytelnik), to treść aktualna! Nie bez powodu w content marketingu od 2019 roku największy nacisk w treściach kładzie się na aktualizację, odświeżanie i dbanie o aktualność już istniejących treści (lub podnoszenie ich jakości).

Stale zwiększaj jakość treści

Jeżeli na stronie mamy szerokie zasoby ponadczasowej treści (tzw. treść evergreen), to nie pozostawiajmy jej bez ciągłego dbania o jakość.

Testuj multimedialność

Coraz więcej formatów pozwala skuteczniej docierać do grupy docelowej. Nie chodzi o to, by zabierać za każdy format, który jest na czasie, ale w miarę posiadanych zasobów testować kolejne formaty, które będą prowadzone regularnie.

To, nad czym warto pochylić się na dłużej aktualnie to:

  • wideo (relacje na żywo),
  • podcasty,
  • komunikacja efemeryczna (instastories, relacje na Facebooku czy LinkedIn).

Miej personę i mapę empatii

Nie ma dobrych treści bez doskonałego poznania potrzeb odbiorców, ich intencji oraz zrozumienia jakie treści w obszarze naszej branży powinniśmy tworzyć. Pandemia uwrażliwiła mocno odbiorców, dlatego warto tutaj postawić również na mapę empatii.

Czytaj więcej: Jak zbudować personę w strategii content marketingowej

Przestań wreszcie sprzedawać

Oczywiście, że content marketing ma sprzedawać i realizować cele biznesowe. Natomiast same treści są raczej odpowiadaniem na potrzeby i pytania odbiorców, a nie sprzedawaniem. Najpierw buduj zaufanie, a dopiero na ostatnim etapie lejka stawiaj na treści sprzedażowe!

Buduj zasięg. Stawiaj na outreach

Masz już wystarczająco mocną stronę internetową (owned media)? Postaw akcent na dystrybucji treści i poszerzanie zasięgu poza własnymi kanałami komunikacji. Wyjdź również poza swoje social media na strony, gdzie jest Twoje audytorium. Co warto robić:

  • wpisy gościnne,
  • artykuły sponsorowane,
  • wywiady,
  • prezentowanie produktów/usług na stronach tematycznie powiązanych z branżą (działania PR).

Postaw na emocje w treściach

W content marketingu zdecydowanie łatwiej wychodzi obranie kierunku treści nastawionych na edukację. To bardzo ważne, ale zdecydowanie mniej angażuje niż treści oparte o emocje.

Potraktuj to jako wyzwanie i w działania content marketingowych na 2022 rok zaplanuj treści, które będą poruszać emocje, najlepiej pozytywne emocje, wywołujące uśmiech. Dziel treści na te do obszaru serca i rozumu, by nie być nudną marką!

Myśl o wyszukiwaniu głosowym

Voice to taki trochę nowy, ciągle nadchodzący „rok mobile”. Wyszukiwanie głosowe rośnie w Polsce dosyć powoli (w porównaniu do USA), ale jak… nadejdzie, to pewnie konkretnie. Także zdecydowanie należy myśleć o treściach pod kątem ich wyszukiwalności głosowej. Twórz dłuższe tytuły i śródtytuły, odpowiadaj na pytania klientów (w treściach na stronie oczywiście), szukaj insightów konsumenckich i wykorzystuj je do planowania działań content marektingowych.

Mierz skuteczność

Tak jak wspomniałam na samym początku – w treści najważniejsze jest dowożenie rezultatów. Wyznaczaj jasne cele dla poszczególnych treści oraz wskaźniki pomiaru. To one są drogowskazem do kontynuacji działań lub zmiany kierunku.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *