Zasady webwritingu – jak pisać do internetu

1)    Zwięzłość i rzeczowość

Podstawową umiejętnością, jaką musi posiąść webwriter, jest pisanie tekstów zwięzłych, a przede wszystkim rzeczowych. Im więcej treści, tym większy jest także deficyt uwagi. O ile jednak zniechęcają nas długie teksty, to chętnie się nimi dzielimy z innymi. Ponieważ długość tekstów jest dyskusyjna, poniżej poddaję szczegółowej analizie ten aspekt.

2)    Użyteczność

Czy tekst, który teraz czytasz może ci się do czegoś przydać? Sądzę, że tak. Na tym właśnie polega jego użyteczność. Spełnia określoną rolę, zaspokaja potrzebę. Krótko mówiąc edukuje i jest przydatny.

W internecie – poza kontaktem z innymi – głównie szukamy informacji. Dlatego właśnie teksty użytkowe mają największą szansę na odniesienie sukcesu.

3)    Przejrzystość

Przejrzysty tekst czyta się szybciej i sprawniej. Czytelnik jest delikatnie oszukany i nawet nie zdaje sobie sprawy z tego, że zajmuje go tak męcząca czynność jaką jest czytanie. Przejrzystość tekstu można zwiększyć poprzez:

  • częsty podział na akapity (4-6 linijek)
  • śródtytuły (informacyjne, dłuższe niż w prasie)
  • wyliczenia (pomagają one także w zapamiętywaniu i porządkowaniu myśli)

4)    Czytelność

Czytelność to cecha, która w dużej mierze odnosi się do estetyki tekstu internetowego. Czytelny tekst jest bardziej zrozumiały, nie rozprasza uwagi czytelnika i cieszy również oko. Czytelność tekstu można zwiększyć przez:

  • wyrównanie tekstu do lewej strony
  • kolor czcionki i tła (łatwiej się czyta ciemną czcionkę na jasnym tle – nie odwrotnie)
  • odpowiedni wybór czcionki (bezszeryfowa, w rozmiarze 12-14, prosta)
  • proste zdania (pojedyncze, krótkie – około 10-20 słów)
  • szerokość tekstu 400-600 pix

5)    Hipertekstowość

Linki umożliwiają nam czytanie multilinearne. Dzięki hipertekstowi możemy podążać wieloma ścieżkami w internecie. I choć niektóre badania wskazują, że linki w tekście rozpraszają i potęgują deficyt uwagi, to jednak ja wyznaję zasadę:

The link is the essence of the World Wide Web

Linki osadzone w tekście zawsze powinny być wyróżnione (kolor/podkreślenie/jedno i drugie). Warto również stosować linki rekomendujące pod tekstem, zwłaszcza, jeśli zależy nam na zatrzymaniu użytkownika na naszej stronie.

Link powinien być opisany frazą lub całym zdaniem. Zapominamy o zwrotach typu „kliknij tutaj”, „więcej”, „tu”. Użytkownik chce wiedzieć gdzie zaprowadzi go dany link. Jeśli po otwarciu linku pojawia się plik np. PDF, taka informacja również powinna być widoczna dla użytkownika.

6)    Konwersacyjność

Podstawową cechą internetu jest interaktywność. Teksty internetowe mają zachęcać do dialogu i wymiany myśli. Zachęcanie na końcu tekstu do podzielenia się opinią zwiększa liczbę komentarzy. Konwersacyjność tekstu możemy również zwiększyć poprzez:

  • stosowanie strony czynnej
  • używanie czasowników (nadają dynamizmu i są nośnikiem informacji)
  • pisanie na „ty”, które zmniejsza dystans
  • przewidywanie pytań internautów (zadawanie ich np. w śródtytułach)

Zasada odwróconej piramidy – o czym pamiętać?

  • Zaczynaj tekst od najważniejszych informacji
  • Przykuj uwagę odbiorcy na samym początku
  • Zapomnij o poetyckich wstępach
  • Unikaj truizmów
  • Stosuj zasadę Pareto – 80% informacji w pierwszym 20% tekstu

Długość tekstów w internecie

Eksperci z Orbit Media Studios w Chicago na podstawie swoich analiz opracowali zestawienie idealnych długości różnego rodzaju treści. Może ono okazać się pomocne w tworzeniu materiałów, która mają przyciągnąć odbiorców i pojawić się wysoko w wyszukiwarce Google.

Zanim opublikujesz jakikolwiek tekst, zastanów się, w jaki sposób sam byś go przeczytał. Pamiętaj o tym, że użytkownik konsumuje treści w Internecie podobnie jak ty sam to robisz. Jego uwagę przykuwa tytuł, ale o tym, czy przeczyta wnikliwie to, co mu proponujesz, zdecyduje szybkie przeskanowanie zawartości.

141117201929_idealna_dlugosc

Źródło: www.orbitmedia.com

Odpowiednia struktura = więcej linków

Śródtytuły, zdjęcia, linki do filmów, wykresy – wszystko to pozwala odbiorcy zorientować się w szczegółach i zdecydować, czy tekst jest godny jego uwagi. Potwierdzają to dane z The Moz, bloga na temat SEO i inbound marketingu. Jego autorzy sumiennie sprawdzali, jak multimedialność tekstu wpływa na zaangażowanie odbiorcy.

Okazuje się, że dołączenie do tekstu materiału wideo trzykrotnie zwiększa jego wartość w obszarze link buildingu. Z kolei artykuły czy posty o różnorodnej strukturze tekstu (a dokładnie składające się z wypunktowanych danych, wideo oraz zdjęcia) pozwalają pozyskać sześć razy więcej linków w porównaniu do tekstu o jednolitej strukturze.

Jakie treści preferuje Google?

Pomimo dynamicznie zmieniających się i regularnie aktualizowanych algorytmów Google’a pewnikiem pozostaje to, że Google ceni witryny bogate w treści. Jak wynika z danych Hitwise, spada liczba użytkowników, którzy w poszukiwaniu treści wpisują w wyszukiwarkę 2–3 słowa, rośnie natomiast liczba tych, którzy wpisują 4–5, a nawet 8 słów.

Oznacza to, że im większą liczbę słów zawiera twój post lub artykuł, tym większą ma szansę na zdobycie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Analizy SerpIQ wskazują zaś, że kiedy internauta wpisze w Google dowolne hasło, na pierwszej stronie wyszukiwań pojawiają się wyniki, które linkują do materiałów liczących co najmniej 2000 słów. Naturalnie przekłada się to na korelację pomiędzy liczbą słów w materiale a liczbą osób, które linkują do treści.

141117201458_neil_patel

Źródło: www.quicksprout.com

Rodzaj treści a idealna długość

 

  • Wpis blogowy

Blog jest specyficzną formą komunikacji ze względu na to, że często opiera się na indywidualnym stylu autora. I tak na przykład Seth Godin na swoim blogu publikuje krótkie, a czasami nawet bardzo krótkie, ale treściwe posty, zaś wspomniany wyżej Neil Patel tworzy wpisy o objętości nawet do 4000 słów.

Biorąc pod uwagę preferencje Google, warto publikować dłuższe wpisy, bo takie właśnie mają większą szansę na pojawienie się w wynikach wyszukiwań. Zdaniem ekspertów z Orbit Media Studios optymalna długość blogowego posta to 1500 słów. W blogowaniu ważny jest natomiast indywidualny styl, a zatem poszukuj swojego i do niego dostosowuj wymogi Google’a. Nie odwrotnie!

  • Tytuł e-maila

Tak jak w tekstach internetowych, tak również w komunikacji e-mailowej tytuł wiadomości jest sprawą kluczową. Ale czy długość ma znaczenie? Badania przeprowadzone przez Mail Chimp, amerykańską firmę z branży e-mail marketingu dowodzą, że długość tytułu e-maila nie ma wpływu na poziom jego klikalności.

Nie jest więc prawdą, że długi tytuł wiadomości obniża częstotliwość jej otwierania. Niemniej, biorąc pod uwagę trend smartfonizacji i związany z nim fakt, że coraz więcej osób odczytuje e-maile na telefonie, warto zadbać o to, aby objętość tytułu zamykała się w około 50 znakach. Unikniemy wtedy ryzyka, że tytuł zostanie ucięty na małym ekranie telefonu.

  • Linijka tekstu

Im dłuższa linijka tekstu, tym więcej energii oraz mięśni oka odbiorca musi zaangażować w jej przeczytanie. Z tego powodu rekomendowana przez Orbit Media Studios długość to 12 słów. Inne badania, m.in. Jakoba Nielsena, również zalecają ograniczanie szerokości tekstu i jako wartość optymalną podają 400–500 pikseli.

 

  • Paragraf w tekście

To, że dzielenie artykułu na paragrafy jest koniecznością, bo ułatwia czytelnikowi przeskanowanie i przyswojenie tekstu, to podstawa. Ale i paragraf powinien mieć określoną długość.

Warto w tym miejscu przytoczyć wskazówkę Jasona Frieda, współzałożyciela firmy 37Signals (jej dziełem jest narzędzie do zarządzania projektami Basecamp) i współautora książki „Rework”: ludzie czytają krótkie paragrafy, długie skanują, a bardzo długie pomijają. Optymalna długość to 4 linijki. Jakob Nielsen bardziej wierzy w cierpliwość czytelnika i mówi o 6 linijkach.

141117202546_jason_fried

  • Wideo na YouTube

Według statystyk na YouTube co minutę trafia 100 godzin filmów. Konkurencja jest duża, więc największą oglądalność będą miały te materiały, które są nie tylko wartościowe i interesujące dla użytkownika, ale także niezbyt długie. Średni czas trwania najpopularniejszych wideo z zasobów YouTube wynosi niecałe 3 minuty. Pamiętaj, że YouTube jest drugą co do popularności wyszukiwarką na świecie. Zadbaj o to, aby również treści wideo miały szansę pracować na twoją pozycję w wynikach wyszukiwania.

 

  • Podcast

Podcasty są wartościową formą treści edukacyjnych, niemniej – tak jak w wypadku wideo na YouTube – aby cieszyły się popularnością, nie powinny trwać zbyt długo. Jak pokazują wyniki badań National Teaching and Learning Forum, wskaźniki uwagi i pamięci u odbiorców podcastów spadają powyżej 20 minut.

 

  • Post na Facebooku

Wyniki badań Track Social wskazują, że krótsze posty wywołują większe zaangażowanie użytkowników. Optymalna długość posta wynosi od 100 do 140 znaków i w połączeniu ze zdjęciem daje nawet czterokrotnie mocniejszą interakcję z fanami w postaci polubień, komentarzy i udostępnień.

Za: www.socialmediatoday.com

141117203155_social_track

  • Tweet na Twitterze

Twitter, w odróżnieniu od Facebooka, ma z góry określoną maksymalną długość wpisów: magiczne 140 znaków. Dan Zarrella przeanalizował 200 000 tweetów i wykazał, że najlepsza długość tweeta wynosi między 120 a 130 znaków.

141117203307_dan_zarrella

Źródło: www.danzarrella.com

Nie należy przesadzać również z hashtagami. Zaleca się stosowanie dwóch hashtagów na jeden tweet. Warto też pamiętać, że znacznie częściej podawane są tweety, które zawierają link w treści.

Długość ma znaczenie

Pamiętaj: treści publikujesz przede wszystkim dla użytkownika, a nie dla Google’a. Dlatego niezależnie od tego, czy tworzysz treści na stronę sprzedażową, na bloga czy do serwisu branżowego, testuj – zarówno krótkie, jak i dłuższe formy – i sprawdzaj, które najlepiej działają na twojego użytkownika.

Nadrzędną zasadą i punktem wyjścia w opracowywaniu treści powinna być jej wartość dla odbiorcy. Naturalne z kolei jest, że łatwiej tę wartość zbudować, tworząc dłuższe formy, zawierające nawet kilka tysięcy słów.

Komentarze na temat “Zasady webwritingu – jak pisać do internetu

  1. Barbaro (jak to oficjalnie brzmi 🙂 ) – nie do końca zgodzę się z informacją: „odpowiedni wybór czcionki (bezszeryfowa, w rozmiarze 12-14, prosta)”. Głównie chodzi mi o rozmiar fonta, co zresztą potwierdzasz swoim blogiem. Minimalny rozmiar to 16 px. Wynika to z faktu, że praktycznie wszyscy przeglądamy strony na smartfonach. No i domyślny rozmiar tekstu w przeglądarkach to właśnie 16 px. Przy szeryfowej warto ustawić nieco większy rozmiar (+2 px).

    1. Michał, masz rację. Na szkoleniach jestem bardziej precyzyjna i mówię, że przynajmniej rozmiar 12-14, ale nie mniejsza (bo to nadal się pojawia na wielu stronach).

  2. Wiem, że to może komentarz nie do końca na temat, ale czy moglibyście poruszyć temat content marketingu offline? Na zachodzie ten trend jest coraz bardziej popularny (brands are publishers). W Polsce mamy chyba kilka całkiem pozytywnych przykładów np. Skarb Rosmanna czy Mysaver Goldenmark.

    1. Działania typu Skarb Rosmanna to branded content. Nie ma czegoś takiego jak content marketingowe offline. Content marketing to strategia działań online. Wspólnym mianownikiem tutaj są oczywiście treści (content), ale to jednak zupełnie inny rodzaj działania. Coraz większą popularnością cieszy się łączenie tych dwóch metod działania, ale nadal wyzwaniem pozostaje umiejętne digitalizowanie tekstu. Ja skupiam się właśnie na tym drugim i na wszelkich działaniach online.

  3. Pingback: Jakie treści lubi Google? – Happy Content

Comments are closed.