Rozwiejmy największe mity dotyczące content marketingu, w które nie wolno Ci wierzyć. Jeżeli wierzysz w któryś z tych mitów, to prawdopodobnie nie do końca zrozumiałeś jeszcze content marketing.
Autor: Witold Stawarz
Z moich obserwacji wynika, że istnieją dwie przyczyny, dla których firmy nie mają w planach zaangażowania się w content marketing:
- Nie rozumieją czym jest content marketing. Wymaga to zmiany podejścia do marketingu.
- Wierzą w mity o content marketingu, które są dalekie od prawdy.
Poniżej przedstawiam największe mity, jakie pojawiły się na temat content marketingu. Jeśli w nie wierzysz, nie zrozumiałeś jeszcze czym jest content marketing i dlaczego jest tak skuteczny.
Mit 1: Moja grupa docelowa nie używa mediów społecznościowych i nie czyta online
Badania Google pokazują, że niemal każdy przed dokonaniem zakupu, szuka informacji za pośrednictwem wyszukiwarek i czerpie wiedzę ze średnio 10 źródeł online. Ponadto, 5 największych sieci społecznościowych skupia 2 miliardy ludzi. Twoja grupa docelowa jest w sieciach społecznościowych i szuka za pośrednictwem wyszukiwarek.
No ale przecież Twoja grupa docelowa to menedżerowie wyższego szczebla, którzy są zbyt zajęci, aby korzystać z wyszukiwarek i sieci społecznościowych? Badania Doremus i Financial Times pokazują, że ponad 60% menedżerów wyższego szczebla czyta blogi, ogląda wideo online lub uczestniczy w serwisach takich jak LinkedIn.
A może Twój produkt jest dla dzieci? Nie trudno zgadnąć, kto kupuje dzieciom rzeczy. 90% matek korzysta z internetu, a 78% twierdzi, że zawsze szuka informacji online o produktach, które zamierza kupić.
Mit 2: Nie mam czasu i budżetu na tworzenie treści
Wiele firm ma trudność w zrozumieniu, jak treści, które nie są opisami produktów, firmy i jej działalności, mogą generować zwrot z inwestycji. Może nawet wiedzą, że content marketing to treści, które nie wyglądają jak nudne opisy produktów i gazetki reklamowe. Ale prawdopodobnie myślą, że tworzenie treści, które nie mają charakteru promocyjno-reklamowego, jest po prostu nieopłacalne.
Firmy wreszcie powinny zrozumieć, że nudne treści reklamowe giną w szumie informacyjnym. Firmy powinny zrozumieć, że można tworzyć treści tak dobre, że przyciągną użytkowników, zachęcą do kontaktu i zaangażują w relację z ich marką. Czy to nie oznacza zwrotu z inwestycji?
Analityka internetowa zazwyczaj mierzy tylko ostatni punkt styku klienta z marką, przed dokonaniem zakupu. Jak pokazują badania, większość osób przegląda wiele źródeł informacji i styka się z marką wielokrotnie, zanim dokona zakupu. Każde pozytywne zetknięcie się konsumenta z Twoją marką się liczy. Wiele treści konwertuje klientów bezpośrednio, a pozostałe robią to pośrednio.
Mit 3: Content marketing to kampania reklamowa
Na początku tego posta pisałem, że w celu zrozumienia content marketingu potrzebna jest zmiana myślenia. Natomiast, w jednym z ostatnich postów zwracałem uwagę, że zanim firma będzie w stanie skutecznie wdrożyć content marketing, musi zrozumieć, że content marketing to nie kampania. Nie można myśleć o content marketingu jako kampanii reklamowej. Content marketing jest kampanią, która nigdy się nie kończy.
Dobre treści zostają i działają w długim terminie. Tak jak artykuł, który zarobił ponad 42.900 złotych. Teraz ta kwota jest już na pewno wyższa. Content marketing nie przepala szybko budżetu marketingowego, jego zwrot z inwestycji trzeba mierzyć w dłuższym terminie. Nie traktuj go więc jak kampanii, daj mu pół roku, a nawet rok, i ciesz się 2-3 x większym zwrotem z inwestycji, który ciągle będzie wzrastał.
Mit 4: Content marketing to blogowanie
Wiele osób utożsamia content marketing z prowadzeniem bloga, ponieważ blog często jest fundamentem działań content marketingowych. 65% procent firm B2B posiada blog, ale blog to nie content marketing.
Content marketing opowiada o Twojej marce i może to robić na różne sposoby. Blog może być jednym z narzędzi, ale wcale nie jest wymagany. Dobrze zaplanowana strategia content marketingu sięga dalej. Content marketing wykorzystuje wiele kanałów i formatów. Możesz stosować platformy wideo, publikować ebooki, angażować w sieciach społecznościowych, organizować webinaria. Wykorzystanie wielu kanałów i formatów opłaca się, bo to dodatkowe efekty synergii.
Mit 5: Content marketing to tylko edukowanie
To prawda, że często content marketing to wiele treści, które edukują i są pomocne dla odbiorców. Prawdą jest również, że wiele działań content marketingowych nastawionych jest na budowanie świadomości marki i pozycji lidera w branży. Na tej podstawie wyrasta mit, że content marketing to wyłącznie edukowanie i budowanie świadomości marki.
Jest to jednak tylko wycinek całości. Dobra strategia content marketingu wpisuje się w proces sprzedażowy i proces zakupowy klientów. Odwiedzający stronę firmową prowadzony jest dalej. Zamieniany jest w leada, a następnie angażowany i konwertowany w stałego i zadowolonego klienta. Kompleksowa strategia content marketingu przyciąga odwiedzających, konwertuje ich w klientów, a następnie utrzymuje ich lojalność. To się nazywa dobry i skuteczny content marketing.
Mit 6: Zdradzimy nasze sekrety
Najlepsi kucharze nie tylko pokazują składniki swoich dań, ale również prezentują jak je przyrządzić. Dlaczego nie obawiają się, że ludzie zaczną sami przyrządzać ich dania? Happy Content pokazuje jak prowadzić działania content oraz inbound marketingowe. Dlaczego nie obawia się, że potencjalni klienci będą sami realizować content marketing?
Jeżeli ktoś skorzysta z rad najlepszych szefów kuchni lub naszych…. świetnie! Cieszymy się, że mogliśmy pomóc. My realizujemy swoje cele. Nie tylko dajemy recepty i edukujemy, ale również pokazujemy naszą wiedzę i doświadczenie w temacie. To wybór klientów, czy zdecydują się działać sami, bo mają do tego niezbędną wiedzę i zasoby. Czy też dostrzegą naszą pasję oraz doświadczenie i zdecydują się nam zaufać.
Mit 7: Content marketing to oddzielne działanie marketingowe
Prawdę mówiąc, content marketing może być oddzielnym, niezależnym działaniem marketingowym, ale nie będzie wtedy tak skuteczny. To problem szczególnie dużych firm, gdzie działania pozycjonowania, social media, PR, mobilne i inne, realizowane są przez różne działy lub agencje.
Marka nie oferuje klientom tylko produktu lub usługi, oferuje coś więcej: doświadczenia, przeżycia, wyższy cel. Jeśli opowiadana przez markę historia nie jest spójna, to marka nie jest autentyczna. Twoi klienci czerpią wiedzę z wielu kanałów i źródeł. Warto o tę autentyczność zadbać.
Czy spotkaliście się jeszcze z jakimiś mitami na temat content marketingu? Rozwiejmy je!