Internet to doskonałe narzędzie do zbudowania i umocnienia swojej osobistej marki. Wykorzystaj je, by zdobyć pracę marzeń, wywindować swoją karierę, czy rozwinąć własną, wymarzoną firmę. Weź swój personal branding we własne ręce!
– Pani godność?
– Stawarz, RZ na końcu
Taki dialog jest wpisany w moje życie. Wiem, że są trudniejsze nazwiska i często z takimi osobami nawiązujemy spontaniczny kontakt prowadząc zabawną rozmowę o historiach z pomyłkami, o tym jak wykładowca wyczytał mnie na zajęciach „Stawiasz?” i zaczerwienił się jak burak, aż w końcu dochodzimy do jednego ważnego wniosku – w dobie internetu takie unikalne nazwisko to skarb.
Wpisz sobie „Barbara Stawarz” w Google. Mam naprawdę niedużą konkurencję. A gdybym nazywała się Trzetrzelewska (wow! 2x RZ!)? Chyba musiałabym się pozycjonować, a i tak zapewne nie miałabym dużych szans być w wynikach wyszukiwania wyżej niż znana piosenkarka o tym samym imieniu.
Ale nazwisko to jedno, a to, co znajdziemy w jego poszukiwaniu to druga sprawa. Socjologowie nazywają to „poszukiwaniem własnego Ja”. Jednak ważniejsze jest to, co inni znajdą o tobie. Sprawdź co znajdujesz wpisując swoje imię i nazwisko w Google. Może otagowane zdjęcia z imprez, a może… nic?
Wyróżnij się
Personal branding to sposób, w jaki promujesz siebie wśród innych. To droga, którą obierasz, by osiągnąć cel zbudowania i umocnienia swojego wizerunku, wyróżnienia się z tłumu, przedstawienia swojej wartości i swoich umiejętności, a także poinformowania świata o swoich zasobach i kompetencjach. Branding osobisty to proces, dzięki któremu jesteś bardziej wiarygodny, a twoja wartość jest ugruntowana.
Bądź widoczny
Im więcej osób o tobie słyszało, im więcej osób wie czym się zajmujesz i z czym mogą się do ciebie zwrócić, tym lepiej dla ciebie i twojej osobistej marki. Zadbaj więc o to, by być widocznym. Narzędzia, z których możesz skorzystać natychmiast:
- uzupełniony i aktualny profil w serwisie profesjonalnym (Golden Line, Linked In)
- wygładzony profil w serwisach społecznościowych (czy naprawdę wszyscy powinni widzieć twoje zdjęcia z dziubkiem?)
- konto na Twitterze, jeśli są tam firmy i osoby z twojego kręgu zainteresowań zawodowych
Blog jako narzędzie personal brandingu
Blog stał się ostatnio modnym sposobem na życie. Nie każdy chce jednak zostać szafiarką, czy też pisać o swoich przemyśleniach na życie, czyli często o… niczym. Ja proponuję podejść do blogosfery z drugiej strony, czyli potraktować blog jako środek do celu, a nie cel sam w sobie.
Pisaliśmy już o tym, jak potężnym narzędziem jest blog firmowy. Buduje wizerunek, lojalność, wzbudza zaangażowanie, a wreszcie jest skutecznym narzędziem pozyskiwania klientów. Tak samo potraktuj blog w budowaniu marki osobistej.
Case study
Blog Alexa W. Barszczewskiego to świetny przykład bloga, który służy do budowania wizerunku autora, ale przede wszystkim do budowania relacji z czytelnikami. Autor jest coachem i dzięki prowadzeniu bloga nie tylko ma możliwość pozyskania klientów, ale też jest zapraszany jako mentor na różne konferencje i tam z kolei nawiązuje kolejne kontakty i umacnia swój wizerunek.
Blog Barszczewskiego jest wyjątkowy również dlatego, że autorowi udało się zbudować ogromne zaangażowanie czytelników i nie pozostawia obojętnie żadnego komentarza wymagającego odpowiedzi. Relacje zbudowane na blogu skutecznie zaś przekłada na organizowane z czytelnikami wyjścia do teatru, czy na obiad. I gdzie indziej mógłby pokazać swoją historię w taki sposób, jak nie na swoim blogu?
Daj się znaleźć!
Jeśli chcesz, by świat dowiedział się o tobie, o tym, na czym się znasz i w czym jesteś świetny, po prostu pokaż mu się! Zacznij prowadzić bloga, dziel się ze światem swoją pasją i wiedzą. I na zawsze porzuć myślenie „siedź w kącie, a znajdą cię”. Jedyne gdzie dzisiaj mogą cię znaleźć, to w Google’u, więc już teraz zacznij pracować na swoją pozycję… nie tylko w wyszukiwarce!