Jeżeli chcesz uzyskiwać spektakularne efekty swoich działań marketingowych w Internecie, potrzebujesz czegoś więcej niż doskonałe działania w poszczególnych obszarach i kanałach komunikacji. Przeczytaj o tym jak strategia wygrywa z taktyką. Dowiedz się o tym, dlaczego warto strategicznie planować architekturę komunikacji, w celu uzyskania synergii i jeszcze lepszych efektów. Poznaj kluczową wartość wybitnych treści.
Krajobraz marketingu online
Kiedyś dowiedziałeś się o tym, że Twoi kliencie są w Internecie, więc warto tam być. Obecnie wiesz, że klienci są w serwisach społecznościowych, szukają informacji w wyszukiwarkach, konsumują treści na blogach lub serwisach video. Tam także chcesz być.
Kilkanaście lat temu wystarczyło po prostu być. W Internecie. Dzisiaj marketing w Internecie oferuje coraz więcej możliwości, coraz więcej narzędzi, coraz więcej kanałów dotarcia do grupy docelowej. Jest także coraz bardziej konkurencyjny i nasycony.
Specjalizacja działań marketingowych
Bogate możliwości marketingu w Internecie prowadzą do specjalizacji w wybranych działaniach. Mamy specjalistów od social media, ekspertów od pozycjonowania (SEO), email marketingu, czy też specjalistów od kreacji, budowy serwisów internetowych, klasycznej reklamy display lub linków sponsorowanych (PPC).
Wąska specjalizacja pozwala na wzrost skuteczności. Specjalizujemy się w określonej dziedzinie, jesteśmy w niej coraz lepsi. Wygrywamy walkę o klienta, bo efekty naszych działań mówią same za siebie.
Licytacja, kto najlepszy?
Agencje marketingowe „określonej orientacji” zaczynają się również licytować z firmami działającymi w innych obszarach marketingu. Kto jest skuteczniejszy? Email marketing czy display? SEO czy PPC?
Przekonani o wyższości swojego rozwiązania nie zawsze widzą, że można więcej, o wiele więcej i skuteczniej.
Content marketing
Od lat słyszymy mantrę: Content is king. Treści są wszystkim – to za pomocą treści angażujemy w social media, to właśnie treści są indeksowane w wyszukiwarkach. Kto ma lepsze treści ten lepiej angażuje. Kto ma lepsze treści, ten daje się szybciej i łatwiej znaleźć.
Treści są wszystkim
Treści są królem, są wszystkim. Pozwalają nam wygrywać Zerowy Moment Prawdy (ZMOT), sprawiają, że angażujemy, dajemy się znaleźć, przekonujemy. Ale treści są też niczym – bez kontekstu.
Tak samo poszczególne działania marketingowe – SEO, social media, blogi – są niczym bez dobrych treści. Potrzebują treści.
Zjednoczone królestwo
Treści są wspólnym mianownikiem komunikacji i działań marketingowych w Internecie. Są królem. Potrzebują swojego królestwa: serwisów społecznościowych, blogów, email itd.
Natomiast każdy z tych kanałów komunikacji wie, że nie przeżyje bez dobrych treści.
Zróbmy krok dalej. Pozwólmy Królowi zjednoczyć poszczególne dziedziny. Niech strategicznie synchronizuje wszystkie działania, prowadząc do wzrostu sprzedaży, poprawy ROI, redukcji kosztów.
Synergia działań
Kiedy połączymy i zsynchronizujemy działania w poszczególnych obszarach, otrzymamy synergię i wartość dodaną. Świat marketingu w Internecie nie wygląda dzisiaj tak, jak wyglądał kiedyś. Jest inny niż był rok temu.
Pozycjonowanie i obecność w wyszukiwarkach, szczególnie po wizycie Pandy i Pingwina, nigdy nie była tak bardzo zdana na jakość treści. Coraz większe jest też też znaczenie sygnałów społecznościowych i reputacji autorów. Search, social i web przenikają się. Nie rozdzielajmy ich, tylko połączmy, skoordynujmy – to się po prostu opłaci.
Architektura informacji
Pamiętajmy, że strategia zawsze wygrywa z taktyką. Zadbajmy o to, aby nasz marketing w Internecie był strategicznie skoordynowanym działaniem.
Wszystkie tworzone przez nas treści powinny mieć określony cel i realizować spójną wizję. Kiedy poszczególne kanały wpisują się w globalny plan strategiczny, zaczynamy dostrzegać, jak wzajemnie się uzupełniają. Przestajemy wyznaczać cele w zamkniętym obszarze naszej specjalności, tylko pozwalamy im się uzupełniać.
Promocja podstawą sukcesu treści
Bardzo dobre treści dają szansę na bardzo dobre rezultaty. Nie ma co jednak liczyć na to, że wystarczy te treści utworzyć, a cała reszta sama potoczy się dalej. Im lepsze treści, tym większy mają potencjał. Ale ten potencjał trzeba wykorzystać.
Pamiętajmy zatem o tym, aby zaplanować promocję treści. Zadbajmy o to, aby optymalnie były wykorzystane w poszczególnych kanałach promocyjnych: dobra optymalizacja SEO pod wyszukiwarki, angażujące komunikaty w social media, dystrybucja w serwisach contentowych. Szczególnie należy zadbać o pierwsze, mocne uderzenie. Warto wtedy uruchomić kontakty, znajomości i zaplecze.
Przede wszystkim pamiętajmy jednak, jaki cel spełnia wybrana treść. I z góry planujmy działania promocyjne tak, aby ten cel pomagały lepiej osiągnąć.
Jak utworzyć spójną strategię?
W celu wdrożenia spójnej strategii zapewniającej synergię pomiędzy wszystkimi działaniami:
- Ustal jak wygląda proces zakupowy Twoich klientów oraz ich cykl angażowania się w interakcję z marką. To pozwoli Ci zaplanować działania zgodne z zachowaniami Twoich klientów.
- Zrozum potrzeby i zachowania Twoich klientów online. Nie poprzestawaj na segmentacji grupy docelowej. Utwórz persony, a następnie określ ich zachowania i potrzeby na każdym kroku zaangażowania.
- Określ kim jesteś, jaka jest Twoja opowieść? Czy posiadasz wyższy cel? Jakie są Twoje główne cele? Na tej podstawie ustal proste, mierzalne, osiągalne, istotne i określone w czasie cele (SMART) marketingu online.
- Zdefiniuj swoją strategię SEO. Jak wpływa na pozostałe działania? Co jest niezbędne aby odnieść w tej dziedzinie sukces?
- Ustal strategię social media. Jak angażować klientów?
- Skup się na tworzeniu najlepszych treści. Określ kryteria, jakie powinny spełniać Twoje treści aby realizować założone cele. Następnie pilnuj aby wszystkie treści realizowały cel.
- Wreszcie utwórz architekturę kanałów i Twojego marketingu, która strategicznie synchronizuje wszystkie działania. Ustal jak wyglądają poszczególne kanały i jaką rolę spełniają.
- Mierz. Mierz wszystko co istotne. Ustal najważniejsze wskaźniki. Wprowadzaj zmiany w planie działania na podstawie wiedzy o tym co działa, a co nie.
- Przygotuj się na ciągłe ulepszanie. Regularnie ulepszaj swoje procesy i działania.
W kolejnych postach zajmiemy się bardziej szczegółowo poszczególnymi działaniami. Zaczniemy od zdefiniowania piramidy celów marketingowych online. Ustalimy jak zdefiniować właściwe cele content marketingu i jak je mierzyć.