Przedstawiamy listę królów internetu, czyli firm, które dzięki content marketingowi budują swoją przewagę. Sprawdź, kto znajduje się na czele stawki… i dlaczego na liście nie znalazła się żadna polska firma.
Popularność content marketingu
Kiedy na początku tego wieku zaczęliśmy stosować content marketing, nie miał on jeszcze nazwy. W roku 2012 content marketing był najpopularniejszą frazą związaną z marketingiem. Także rok 2013 będzie rokiem content marketingu. Coraz więcej firm zacznie tworzyć treści, tym samym stając się wydawcami.
Raport Altimeter Group przedstawia etapy zaawansowania w content marketingu:
Stosując powyższą terminologię, firmy które stoją i się przyglądają, zaczną eksperymentować i powoli ruszą. Będą chciały dogonić tych, którzy już biegną i są daleko z przodu.
Przyglądając się najbardziej popularnym markom, trudno znaleźć firmę, która nie stosuje content marketingu. Liderzy w swoich branżach już biegną.
Content marketing nie jest domeną tylko tych największych. Jest również wielką szansą dla małych firm. Dzięki autentyczności, świetnej historii, doskonałym treściom, małe firmy przechwytują uwagę odbiorców i konkurują z największymi budżetami reklamowymi.
Poniższa lista firm to wybór tych, które w mojej ocenie znajdują się w ścisłej czołówce.
Kto stosuje content marketing?
Content marketing jest stosowany z powodzeniem w niemal każdej działalności. Stosują go firmy:
- Z różnych sektorów: B2B oraz B2C
- Różnej wielkości: małym oraz dużym
- O różnym zasięgu: działającym na rynku polskim oraz rynkach międzynarodowych
- Z różnymi produktami: usługami oraz towarami
- Z wielu branż: branża informatyczna, odzieżowa lub farmaceutyczna i wiele innych
- O różnym profilu działalności: wydawcy, sklepy, detaliści, pośrednicy i inne
Firmy B2C docierają dzięki content marketingowi do milionów odbiorców i angażują ich. Firmy B2B pozyskują większe ilości leadów, zostają liderami i ekspertami w swoich branżach.
Firmy które wygrywają
Istnieją setki firm, które są doskonałe w content marketingu. Nie sposób stwierdzić kto jest lepszy lub gorszy. Można się jedynie zachwycać skutecznością i skalą ich działań.
Dlatego też, poniżej znajduje się lista firm, na której znajdują się przedstawiciele różnych branż i rodzajów prowadzonej działalności.
Red Bull
Red Bull to imperium wydawnicze, które sprzedaje również napoje energetyczne. Red Bull Media House zatrudnia ponad 100 osób, które koordynują prace nad treściami firmy. Tworzą filmy, własny magazyn i niezliczone rodzaje doskonałych treści. Popisem ich działań był skok Felixa Baumgartnera, który przyciągnął miliony widzów. Zaowocował również setkami tysięcy fanów i linków.
Coca-Cola
Coca-Cola planuje podwojenie swoich przychodów do roku 2020 dzięki content marketingowi. Nowa inicjatywa Content 2020 ma za zadanie zastąpienie obecnej wizji „Creative Excellence” nową, nazwaną „Content Excellence”. To właśnie content marketing stanowi centrum ich strategii content marketingowej. Dysponują ogromnym budżetem, świetnym planem i doświadczeniem.
Poniżej film przedstawiający nowa strategię marketingową Coca-Cola.
Hubspot, Eloqua, Marketo
Hubspot, Eloqua i Marketo to przykłady firm, które sprzedają oprogramowanie typu marketing automation. Narzędzia tych firm ułatwiają realizację skutecznego inbound oraz content marketingu. Firmy te nie tylko wspierają content marketing, ale same z niego korzystają. Generują każdego miesiąca tysiące nowych leadów. Takie efekty uzyskują dzięki wartościowym treściom, w postaci webinariów, artykułów oraz infografik, publikowanych głównie na blogach firmowych.
KISSmetrics oraz Buffer
KISSmetrics i Buffer to dwie małe firmy, startupy internetowe. Ich content marketing to przede wszystkim blog firmowy.
KISSmetrics oferuje na swoim blogu bardzo praktyczne i dokładne porady związane z marketingiem internetowym. Autorzy bloga doskonale wiedzą, że długie, wyczerpujące temat infografiki oraz artykuły, są o wiele skuteczniejsze niż przeciętne treści.
Buffer oferuje aplikację związaną z mediami społecznościowymi. Dlatego ich blog zawiera bardzo wartościowe treści, które pozwalają lepiej zrozumieć social media. Przedstawiają ludzkie zachowania związane z aktywnościami w social media, wszystko podszyte psychologią i tematami w stylu „jak działa nasz mózg”.
Whole Foods
Whole Foods tworzy treści dopasowane do wielu grup odbiorców oraz do kanałów, w których te treści konsumują. Firma bardzo umiejętnie łączy wartościowe treści z social media i tradycyjną reklamą – nie tylko w mediach ale i w swoich sklepach.
Pozostałe firmy
Coraz więcej firm stosuje content marketing i nie jest żadnym problemem znalezienie takich spośród nich, które są w tym doskonałe. Gdybym tworzył tę listę wiele razy, za każdym razem umieściłbym na niej prawdopodobnie nieco inne zestawienie firm.
Więcej firm, których nie opisałem powyżej, a są również mistrzami content marketingu:
- American Express za Open Forum, czyli świetne zorganizowanie pomocy dla małych firm
- Intuit za blog firmowy, na którym umiejętnie pomaga i angażuje właścicieli małych firm
- Procter & Gamble za Home Made Simple, czyli magazyn o wszystkim, co związane z domem
- Patagonia za The Cleanest Line, prosty i skuteczny blog
- Boston Consulting Group za bcg perspectives, świetne treści, które budują autorytet firmy
- Adobe za blog, na którym pomaga użytkownikom wycisnąć maksimum z zakupionych produktów
- Southwest Airlines za blog Nuts About Southwest, czyli humor wielokrotnie nagradzany tytułem najlepszego bloga
- SEOmoz za narzędzia i bloga, które stały się standardem najwyższej jakości
- SAP za bloga, w którego tworzenie zaangażował swoich pracowników
Content marketing w Polsce
Na liście nie znalazły się polskie firmy. Nie dlatego, że nie stosują content marketingu, ale dlatego, że planuję poświęcić im oddzielny post. Jeżeli chcesz otrzymać powiadomienie o nim, zapisz się na nasz newsletter poniżej.
Zapraszam do dyskusji i zgłaszania firm, które Waszym zdaniem są liderami content marketingu w Polsce i powinny znaleźć się na liście.