SEO na YouTube jest diametralnie różne niż to robione pod Google’a. Jak dobrze tytułować i opisywać materiały, jak optymalizować kanał na YouTube i zwiększać zaangażowanie społeczności? Zobacz żelazne zasady.
YouTube to… wyszukiwarka materiałów wideo. Tak należy traktować ten serwis, jeśli mówimy o zasadach SEO. Samo słowo SEO może nas tutaj mylić i przywoływać algorytmy Google’a, skoro mowa o pozycjonowaniu. Jednak algorytmy YouTube’a, treści w tym serwisie i jego użytkownicy rządzą się innymi prawami.
O sukcesie na YouTube decydują dwa czynniki:
- Dobra optymalizacja kanału, treści, tytułu, miniatury i opisu oraz jakościowa treść względem grupy docelowej.
- Zaangażowana społeczność.
Ponieważ zazwyczaj punkt drugi jest efektem dobrze wykonanego zadania w punkcie pierwszym, to krok po kroku przejdę przez optymalizację treści na YouTube, tzw. SEO na YouTubie, choć nie ma to wiele wspólnego z SEO, które znamy w odniesieniu do Google’a.
Słowa kluczowe na YouTube
Do budowania zasięgu na kanale YouTube na pewno potrzebne nam są treści, których poszukują użytkownicy. Ale nie tylko. Pamiętajmy, że treści na YouTube dzielą się na dwa rodzaje:
- treści, których szukamy,
- treści, które przeglądamy.
W przypadku treści, których szukamy bardzo ważne są intencje i potrzeby odbiorców, a zatem zbudowanie mapy słów kluczowych, która będzie nas prowadziła do rozbudowywania treści tydzień po tygodniu.
Pomocne w rozszyfrowaniu intencji i potrzeb użytkowników będą:
- podpowiedzi wyszukiwarki YouTube (ale też Google),
- słowa kluczowe, z których użytkownicy przychodzą na istniejący kanał,
- narzędzia typu Answerthepublic.com, ubersuggest.com, TubeBuddy czy VidIQ.
Formy treści, które się sprawdzają do budowania stabilnego ruchu na kanale to:
- jak zrobić/inne… (how to…),
- tutoriale,
- recenzje produktów i usług,
- zabawne materiały,
- stałe cykle rozmów z zapraszanymi gośćmi.
W obieraniu strategii na pokrycie słów kluczowych warto sięgać zarówno po frazy bardzo konkurencyjne i popularne (w końcu są one często poszukiwane), ale także po frazy niszowe, których być może nie ma wcale na YouTube (tzw. long tail, czyli długi ogon).
Odpowiedni tytuł i opis materiału na YouTube
Długość tytułu
Tytuł to oczywiście kluczowa kwestia. YouTube oferuje nam tutaj 100 znaków do dyspozycji, ale już po 70 widoczność zostanie ucięta, dlatego najlepiej ograniczyć się właśnie do 70 znaków.
Frazy kluczowe w tytule
Oczywiście powinny pojawić się one w tytule i najlepiej na początku. Niedopuszczalne, by nasze frazy kluczowe nie były uwzględnione w tytule, ale także w opisie materiału.
Formy tytułów
Tutaj również możemy zyskać, jeśli zastosujemy chwytliwe formuły tytułów:
- jak coś… zrobić/odnowić/naprawić…,
- wyliczanki (5 sposobów, 10 kroków, 15 miejsc…).
Opis materiału
YouTube oferuje nam aż 5000 znaków limitu na opis! To naprawdę spory kawałek, który można wypełnić wartościową treścią. To co widzi użytkownik po wejściu w materiał to jednak 2-3 zdania (250 znaków) i to jest ta najważniejsza część opisu. To tutaj powinno się zawierać wszystko, co jest najważniejsze do opisania o naszym nagraniu.
W materiale mogą pojawić się także linki, także koniecznie je tutaj umieszczajmy. Niech to będą linki do dodatkowych materiałów, do ciekawostek, które pochodzą bezpośrednio z nagrania, ale też mogą to być linki do konkretnego momentu w nagraniu (timestamps), który ma bezpośredni związek z opisem.
Kolejny element to hashtagi! Tak, one również niech znajdą się w opisie materiału. Nie myl ich z tagami, które pozornie są niewidoczne dla odbiorcy. Pozornie, bo choć niewidoczne, to jednak działają!
Opis powinien być unikalny, to znaczy najlepiej, żeby to była nowa treść, której jeszcze nigdy i nigdzie nie publikowaliśmy. Powielenie treści, tzw. duplikat, będą szkodziły pozycjonowaniu materiału i naszej strony z powieloną treścią w wyszukiwarce Google.
Przykuwająca wzrok miniatura
Nie ma żadnych wątpliwości, że miniatura materiału na YouTube musi przykuwać wzrok i zachęcać do kliknięcia. Jak powinna wyglądać? Wszystko zależy od audytorium, do którego kierujemy przekaz, ale także od tonu komunikacji naszej marki.
To, czego zdecydowanie powinniśmy unikać, to clickbait, czyli tytuł zachęcający, by kliknąć, ale mylący co do treści. To krótkowzroczna strategia, która może być skuteczna, jeśli chodzi o kliki, ale bardzo zawodna, jeśli chodzi o budowanie lojalności użytkowników i społeczności.
Słowa kluczowe w treści materiału wideo
Poza użyciem słów kluczowych, które obejmują twój plan działania, pamiętaj, by używać również tych słów – w bardzo naturalny sposób – w materiale wideo.
Pamiętaj, by dodać transkrypcję nagrania do materiału.
Długość materiału wideo i czas publikacji na YouTube
Godziny i dni tygodnia
Za najlepsze godziny publikacji w tygodniu uchodzi przedział pomiędzy 12 a 16, a w weekendy 9-11. Dni tygodnia to z kolei czwartki i soboty. To jednak bardzo zgeneralizowane dane i mogą się one różnić od tych, które preferuje twoja grupa odbiorców.
Pierwsze 24h na YouTube najważniejsze!
Czy to ważne? Bardzo! Pierwsze 24h dla materiału wideo są najważniejsze z perspektywy algorytmów YouTube’a. Udostępniaj treść, proś o udostępnienia, o komentarze, odpowiadaj na komentarze, wywołuj dyskusję – liczy się jak największe zaangażowanie społeczności właśnie przez pierwsze 24h od publikacji!
Długość nagrań na YouTube
Jeśli chodzi o długość materiałów wideo, to również sprawa jest bardzo indywidualna. Można pokusić się jednak o generalizację, że dłuższe materiały radzą sobie lepiej niż te bardzo krótkie. Dla YouTube’a najważniejszy będzie i tak session time, czyli czas spędzony w naszym materiale wideo do momentu wyłączenia go.
Co zrobić, by nasi odbiorcy zostali z nami dłużej?
- Zaprezentuj na początku zawartość nagrania (a’la spis treści),
- Zdradź na samym początku coś, co przykuje uwagę, ale na co trzeba będzie poczekać do dalszej części nagrania.
- Intro niech będzie krótki – przejdź do konkretów.
- Dbaj o dynamikę nagrania, nie przynudzaj, zaciekawiaj!
Optymalizacja kanału na YouTube i playlist
Zdjęcie w tle – dopasowane rozmiarem (2560 x 1440 pikseli) i spójne z identyfikacją wizualną marki.
Ikona kanału – 800 x 800 pikseli (wyświetlana w rozmiarze 98 x 98 pikseli).
Linki do pozostałych kanałów social media.
Opis kanału – pamiętaj o użyciu słów kluczowych również w opisie kanału.
Trailer Video – przygotuj materiał powitalny, który opowie krótko o kanale i marce.
Playlisty – ułożone według zainteresowań odbiorców, z użyciem słów kluczowych.
Słowa kluczowe w pliku wideo
Przed załadowaniem pliku wideo do systemu YouTube’a zmień jego nazwę na taką, by zawierała najważniejsze dla ciebie słowa kluczowe.
Odpowiednio dobrane tagi do kanału YouTube
Tagi są widziane tylko przez edytora i są dla algorytmów YouTube’a ważne, by rekomendować polecane materiały, powiązane tematycznie. Nie oszczędzaj zatem na tagach i zawsze pamiętaj o ich uzupełnieniu.
W przypadku tagów najbardziej rekomendowane jest używanie dokładnie tych samych, których używa nasza konkurencja. Dzięki temu nasze wideo będzie polecane kontekstowo obok materiałów konkurencji.
Zaangażowana społeczność na YouTube
Najważniejsza na YouTube jest społeczność. Najlepiej wierna i zaangażowana. W nagraniach warto prosić o komentarze, polubienia i o subskrypcje, bo to wszystko bardzo lubią algorytmy YouTube’a.
W treści zadawaj pytania, które mobilizują społeczność do odpowiedzi w komentarzach. Nie pozostawiaj komentarzy bez odpowiedzi, szczególnie jeśli takiej wymagają.
Na wszystkie powyższe elementy dobrze, abyśmy zwracali uwagę, jeśli chcemy osiągnąć jak najlepszy efekt. Dobrze napisane.
Dość ciekawe, nigdy nie pozycjonowałem filmów na YT ale widzę ze wszędzie gdzie jest możliwość a trzeba upychać słowa kluczowe 🙂 nawet w wymowie.
Ostatecznie wszystko rozgrywa się o wpadnięcie do algorytmu – a to często jest sprawa losowa. Kanał, który jest „na fali” zyskuje więcej wyświetlen z rekomendacji przez co stabilizuje liczbę wyświetleń, popularuzyje się kanał i łatwiej być w TOPach na frazy kluczowe kiedy ktoś coś wyszukuje.