Psychologia koloru w internecie

Paleta kolorów to potężne narzędzie w rękach specjalistów. Kolor logotypu, strony WWW czy banneru ma wstępnie przedstawić klientowi markę i podświadomie zachęcić go do zakupu bądź skorzystania z oferowanych usług. Na starcie należy sobie zadać pytanie, jak chcemy, by nasza marka była postrzegana.

Psychologia koloru

W marketingu dużą rolę odgrywa psychologia koloru i to, jakie uczucia kolor na nas wywiera. Mimo pewnych osobistych doświadczeń pewne kolory wywierają na odbiorcach zawsze podobne emocje. Działając globalnie, należy jednak zwrócić uwagę na to, jak zestawienia kolorów mogą być postrzegane przez członków innych kultury.

Z czym kojarzymy poszczególne kolory:

Zielony – rozwój, zdrowie, środowisko, pieniądze;

Niebieski – zaufanie, bezpieczeństwo, spokój i lojalność;

Fioletowy – kreatywność, duchowość, mistyczność, dobrobyt;

Żółty – szczęście, ciepło, młodość, słońce;

Pomarańczowy – przyjaźń, radość, pewność siebie;

Czerwony – siła, miłość, pasja, niebezpieczeństwo, żądze;

Brązowy – ziemia, jedzenie, konserwatyzm;

Czarny – luksus, wyrafinowanie, elegancja, śmierć;

Biały – prostota, czystość, świeżość, dobrobyt.

Będąc świadomym tych czynników, możemy właściwie i przemyślanie tworzyć swój wizerunek. Rozpoczynając od wyboru kolorów przewodnich, logotypu, czy też tworząc stronę WWW. Oprócz różnic kulturowych należy wziąć pod uwagę modę, jaka obecnie panuje. Taka wiedza będzie przydatna wtedy, gdy naszymi klientami mają być ludzie młodzi oraz ci majętni, którzy dużą uwagę przywiązują do prestiżu.

Kolor ma znaczenie

Realizując projekt w internecie, mamy konkretną wizję tego, jak chcemy, żeby odbiorcy go postrzegali. Czy chcemy, by kojarzono go ze stabilnością, spokojem, rozsądkiem czy też z werwą, energią, rozwojem. I tak firmy farmaceutyczne, transportowe i komputerowe często wybierają kolor niebieski oznaczający niezawodność, która jest tak ważna w tych właśnie branżach.

ibm1

usp1

lot

Jednak nie wszystkie firmy podporządkowują się psychologii kolorów i działają wręcz na przekór jej ustaleniom. Podczas gdy od linii lotniczych wszyscy oczekują strony internetowej koloru niebieskiego, amerykańskie linie lotnicze American Virgin za swój kolor przewodni wybrały fiolet. Tego rodzaju zabiegi są ryzykowne, ale mogą pozytywnie wpływać na wizerunek marki. Nietypowy kolor zwraca uwagę pasażerów, dzięki czemu nazwa linii lotniczych zapada w pamięć.

virgin-america

Firmy, którym zależy na podkreśleniu tego, że są przyjazne i współpracują z klientem, wybierają kolor pomarańczowy bądź żółty. Oba kolory kojarzą się z energią, radością,  słońcem, odpoczynkiem i samymi pozytywami. Kolor pomarańczowy między innymi wybrała sieć komórkowa Orange czy stacja telewizyjna dla dzieci Nickelodeon.

nickelodeon orange

Dla odmiany sieć komórkowa Play za swój przewodni kolor wybrała fiolet, podkreślając swoją kreatywność.

play

Kobiety vs mężczyźni

Oczywistością jest to, że czegoś innego chcą kobiety i mężczyźni. Strony internetowe dla kobiet powinny wyglądać inaczej niż te skierowane do mężczyzn. Ich twórcy powinni brać pod uwagę preferencje obu płci.

Serwis usertesting.com przeprowadził badania, by dowiedzieć się, jakie są preferencje kobiet, a jakie mężczyzn. Grupę 50 osób poproszono o ocenę 30 stron internetowych, 10 jasnych, 10 ciemnych i 10 w konwencji minimalistycznej. Okazało się, że kobiety najwyżej oceniały strony jasne, a mężczyźni ciemne, a obie te grupy podobny stosunek miały do stron minimalistycznych. Ciemne strony kojarzyły się mężczyznom ze szczęściem, zabawą i wywierały na nich duże wrażenie, kobietom kojarzyły się z czymś drogim, eleganckim i profesjonalnym.

menslive swiss cubus apart

Przede wszystkim wygoda

Tworząc swoją stronę czy też aplikację, należy pamiętać o tym, aby dobrze się z niej korzystało, czyli przede wszystkim, aby była czytelna dla wszystkich. 8% mężczyzn i 0,5% kobiet ma problem z rozróżnianiem barw. Dla osób z taką dysfunkcją połączenie czerwieni z zielenią jest szczególnie niekorzystne. Nieczytelny tekst bądź niedopatrzenie ważnych informacji przez klienta może prowadzić do nieporozumień.

Dla zwiększenia czytelności najlepiej jest zwiększyć kontrast zestawionych barw, tym samym zakupy oraz zapoznanie się z ofertą staną się łatwiejsze. Większość twórców stron preferuje przekazywanie informacji na białym tle, ciemną czcionką, pozostawiając kolor dla nagłówka, tła strony i detali na niej się znajdujących.

Mając na uwadze czytelników z zaburzeniami widzenia kolorów, należy zwrócić uwagę nawet na najdrobniejsze szczegóły. Uzupełniając informację, często zdarza się nam coś przeoczyć, w tym miejscu pojawia się informacja o błędzie. Zamiast komunikatu „uzupełnij pola zaznaczone na czerwono”, lepiej jest zastosować konkretny komunikat, taki jak: „proszę o uzupełnienie adresu e-mail”. Zaoszczędzi to niektórym z klientów powodów do zdenerwowania.

Kontrast jest ważny!

Jeśli chcemy, by coś na naszej stronie się wyróżniało, zastosujmy kontrast kolorów. Jeśli cała strona będzie niebieska, to użytkownik będzie musiał szukać ważnych odnośników. Przycisk powinien się wyróżniać i wręcz nakłaniać do tego, żeby na niego kliknąć. Uwagę korzystających z naszego serwisu przykuje wyraźny kolor, czerwony, żółty czy też bordowy. Użytkownicy serwisu usertesting.com zapytani o to, jaki przycisk na stronie kliknęliby jako pierwszy, w większości odpowiedzieli, że przycisk CTA (click to action). Warto więc wykorzystać potencjał głównego przycisku na stronie.

Projektując naszą stronę, pamiętajmy więc przede wszystkim o tym, jak kolor jest ważny dla nas i dla użytkowników. Stwórzmy stronę w przemyślany i przyjazny dla użytkowników sposób. W końcu jest to klucz to naszego sukcesu!

[Opracowanie Martyna Lach]

Jeden komentarz na temat “Psychologia koloru w internecie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *