Potrzebujesz treści na stronę internetową. To mogą być opisy produktów do sklepu, opis Twoich usług czy blog firmowy. Skąd wiedzieć komu powierzyć swoją komunikację z klientami, bo tym właśnie jest copywriting?
Na szkoleniach z content marketingu czy copywritingu często jestem pytana o to, jaka to jest wartościowa i dobra treść? Jak ją rozpoznać? A pamiętasz swoje pierwszy wypracowanie w szkole? Prawdopodobnie polonistka zebrała zeszyty, żeby przeczytać prace i wróciła już z ocenami w środku. A jeśli nie poznała się na naszym talencie? Jeśli nasz styl jej nie odpowiadał? Oczywiście możemy mnożyć wątpliwości i być może wściekałeś się za niesprawiedliwą ocenę, ale jednak przez swoje doświadczenie i wiedzę nauczycielka raczej była sprawiedliwa w ocenianiu. Podobnie sprawa wygląda z copywritingiem.
Trudne lekcje pisania
Miałam szczęście, że moja polonistka w gimnazjum była naprawdę wyjątkowym pedagogiem. Właściwie to swoją pracą zainspirowała mnie nie tylko do pisania, ale też do wyboru kierunku studiów. Kiedy jednak kilka lat później, w Rzeczpospolitej, zderzyłam się z prawdziwym warsztatem dziennikarskim zrozumiałam, że pisanie to nie jest taka łatwa sprawa. Pierwsze teksty były kreślone przeze mnie i moich nauczycieli w taki sposób, że jedyne co miało sens, to pisanie ich od początku. A to niespójne czasy, tu szyk zdania nie taki, tam odmiana nieprawidłowa, kolejność nie ta, tamto nieprecyzyjne, gdzieś znowu opinia z informacją pomieszana… Dramat!
Copywriting to warsztat
Trudne początki i znakomici nauczyciele pokazali mi, że copywriting to warsztat. Lekkie pióro nie wystarczy, by pisać dobre teksty. Niezbędna jest wiedza na temat konstrukcji tekstu, znajomość języka, dopasowanie stylu do odbiorcy oraz zorientowanie na cel tekstu. Kiedy mamy wiedzę i doświadczenie, z łatwością przychodzi nam ocenienie danego tekstu i rozpoznanie umiejętności autora. Jeśli zaś nie zajmujemy się copywritingiem, to oceniamy teksty intuicyjnie, ale wtedy często nie wyłapujemy błędów, które od razu dostrzeże osoba z doświadczeniem (i wiedzą!).
Nie negocjuj jakości swojego tekstu
Na rynku dostępnych jest sporo platform, które umożliwiają nam zamówienie tekstów. Są to platformy pod szyldem firm content marketingowych albo usług SEO copywriterskich. Różnie. To co mnie uderza w nich najbardziej to opcja WYBORU JAKOŚCI dla zamawianych tekstów. Czyli albo zamawiam tekst wysokiej jakości i płacę więcej, albo zamawiam tańszy tekst, ale i jakość będzie wtedy niższa. Moja reakcja? Przepraszam, ale jest krótka: WTF?!?!
Jak firma, w czasach kiedy komunikacja w internecie odgrywa tak istotną rolę, może sobie pozwolić na świadome zamawianie tekstów niższej jakości? Jak w ogóle można poddawać pod dyskusję jakość oferowanych usług? Albo coś robimy najlepiej jak potrafimy, albo wcale! Podobnie z copywritingiem. Jeśli autor (albo firma) negocjuje z Tobą jakość tekstu, niech to zapali czerwoną lampkę. Profesjonalny copywriting, webwriting, a nawet SEO copywriting, to dostarczanie treści na najwyższym poziomie, który jest w stanie zaoferować firma. I jakość nie może być tutaj negocjowana!