Jak prowadzić działania content marketingowe w 2020 roku

Koronawirusowy kryzys sprzyja działaniom marketingowym prowadzonym w internecie. Wiele osób stawia także na tworzenie treści, ale czy to na pewno najlepsze co można zrobić w tym zakresie? Zobacz jaki jest skuteczny content marketing w 2020 roku.

Content marketing to bardzo dojrzałe narzędzie w marketingu internetowym. Od 2012 w ciągłym rozkwicie. Kto zaczyna dzisiaj prowadzić swoje działania stoi przed wielkim wyzwaniem, ale również firmy, które przez lata tworzyły treści, dostosowują swoje strategie content marketingowe do nowych wymagań, które to z kolei dyktują algorytmy Google’a.

I tak okazuje się, że w 2020 roku wcale nie chodzi przede wszystkim o tworzenie nowych treści – choć oczywiście to też jest ważne – ale nacisk należy kłaść przede wszystkim na jakość tego, co już jest w naszych zasobach. Przejdźmy zatem krok po kroku przez właściwie działania content marketingowe na ten rok.

„Content pruning”, czyli treści na diecie

Ku zaskoczeniu wielu zaczniemy od wycinania, czyli tzw. „content pruning”. Znacie drzewka Bonsai? Ich piękny charakterystyczny kształt to zasługa odpowiedniej pielęgnacji, a konkretnie przycinania. Dzisiaj podobnie jest z treściami. Okazuje się, że lepsze efekty możemy osiągnąć usuwając nieskuteczne treści, a nie tworząc nowe.

Przede wszystkim powinniśmy zatem wziąć pod lupę treści, które już są w naszych zasobach. Jeśli przez lata tworzyliśmy treści, to z pewnością zobaczymy wśród nich takie, które wymagają aktualizacji, ale też takie, z którymi bez żalu powinniśmy się pożegnać.

Audyt treści w 2020 roku

1. Zacznijmy od zdefiniowania braków, czyli znajdź luki w treściach. W jakim obszarze – WAŻNYM – nadal brakuje ci treści, jakich obszarów tematycznych nie pokrywasz? Z pewnością przez lata aktywności pojawiły się nowe trendy, interesujące tematy, dane, raporty etc., które mogą być popularne wśród wyszukiwanych przez twoich odbiorców fraz. Spójrz zatem jakie obszary tematyczne, zgodne ze strategią content marketingową marki, nie są jeszcze zagospodarowane i wypełnij te luki.

Przydatne strony i narzędzia:

2. Kanibalizacja? Czas na konsolidację treści. Tak, treści mogą się wzajemnie kanibalizować. Jeśli przez lata tworzenia treści jakiś temat był szczególnie często podejmowany, z pewnością zauważysz, że jeden tekst radzi sobie lepiej, a inny jest zupełnie w ogonie, jeśli chodzi o generowany ruch na stronie. Dobrym rozwiązaniem jest połączenie takich treści i postawienie na ten, który ma wyższy ruch, by jego jakość była jeszcze wyższa! Wiele kawałków treści na ten sam temat, ale wszystkie średniej jakości, dadzą dziś gorsze rezultaty niż jeden, skonsolidowany i fantastyczny materiał.

3. Treści, które są wysoko, ale ich jakość nie jest najwyższa. Z pewnością takich treści również nie brakuje na twojej stronie. Co z tym zrobić? Ulepszaj! Skoro z jakiegoś powodu Google nadal docenia treść, która jest kiepska, to szybko wznieś ją na najwyższy możliwy poziom jakościowy, zanim spadnie w wynikach wyszukiwania.

Skuteczne formy treści w content marketingu na 2020 rok

Czy wiesz, że średnio na 1 bloga na świecie przypada 7 czytelników? To naprawdę kiepska perspektywa dla każdego twórcy treści. Skoro tworzenie kolejnych tekstów nie przynosi pożądanych rezultatów, to znaczy, że warto sięgnąć po „nowe” formy treści. To wcale nie są nowe formaty, stąd ten cudzysłów, ale jednak dopiero teraz cieszące się ogromną popularnością.

Oto dwa rodzaje treści, na które należy zwrócić szczególną uwagę w 2020 roku.

1. Podcasty

Współczesny styl życia sprzyja konsumpcji treści w formie audio. Treści na podcaście możemy ze sobą zabrać do samochodu, odsłuchiwać w czasie uprawiania sportu, czy w każdej innej czynności, która pozwala nam na utrzymanie uwagi.

Ale najważniejsza informacja jest taka, że również Google indeksuje treść z podcastów. Są one wyszukiwalne w Google Podcast apps, więc są w stanie zwiększać nasz ruch na stronie.

Podcast ma też inne ważne cechy, jeśli chodzi o budowanie marki. To przekaz, który jest bardzo blisko odbiorcy. Wzbudza zaufanie, buduje więź autor-odbiorca, a z pewnością wielu twórców doceni, że tworzenie treści mówionych będzie dla nich łatwiejsze niż słowo pisane.

Ważne, aby nasze podcasty spełniały wymagania Google podcast guides.

2. Wideo

Do zaangażowania jakie wzbudza forma wideo nie trzeba nikogo przekonywać. Również dane z wyszukiwania przemawiają na korzyść tego formatu – w Stanach Zjednoczonych (wg Rank Ranger) wideo jest obecne w 16% wyników wyszukiwania (SERP). Według danych MOZ aż w 21% wyników.
Jakie zatem wideo jest skuteczne w 2020 roku dla algorytmów Google’a? Czy to musi być wielkie przedsięwzięcie? Niekoniecznie! Tutaj wiadomość jest bardzo dobra dla twórców treści, którzy dopiero rozkręcają się w tym formacie. Wystarczające będzie wideo, które ma minimum 5 min, ale bezpieczniejsze będzie 6-7 min z perspektywy Google’a!
Nagarnie 2- czy 3-minutowe może w ogóle nie zostać zaindeksowane przez Google’a – tak krótkich zatem unikamy, by nasze treści wideo nie przepadły całkowicie w gąszczu tych dłuższych, na które uwagę zwróci Google.
Format wideo doceniają także algorytmy serwisów społecznościowych – Facebook szczególnie – także odważmy się na nagrania. Wszystko to oczywiście zgodnie z naszą strategią content marketingową, z wysokiej jakości treścią, a nie z zaśmiecaniem przestrzeni internetowej nieprzemyślanymi materiałami.

Aktualizacja istniejących treści

Jeśli tworzenie nowych treści w 2020 roku nie jest najważniejsze, to jak podejść do aktualizacji treści? Co warto zostawić, a co wyrzucić?

Treści warte aktualizacji:

  • świeże, aktualne,
  • angażujące,
  • wysoko w rankingu Google,
  • łatwe do znalezienia,
  • generują duży ruch,
  • niski czynnik odrzuceń.

A jakich treści NIE aktualizujemy?

  • przestarzałe treści,
  • nieangażujące,
  • nisko w Google,
  • trudne do znalezienia,
  • generują mały ruch,
  • wysoki czynnik odrzuceń.

Voice search – wyszukiwanie głosowe

Kolejna kwestia, która wpływa na tworzenie treści to sposób w jaki je wyszukujemy. Coraz częściej jest to wyszukiwanie inne niż za pomocą klawiatury. W USA 2 na 5 dorosłych używa wyszukiwania głosowego. Prognozy na 2020 rok są jeszcze bardziej zaskakujące – powinniśmy zamykać rok z 50% stopniem zapytań.

Jakie są cechy treści, które są dobrze przeszukiwalne głosowo?

  • Pełne frazy,
  • rozbudowane treści,
  • long form content,
  • treści zawierające intencje odbiorców.

Niezmienne zasady dobrych działań content marketingowych wciąż aktualne w 2020 roku

  1. Piszemy o wiele rzadziej, ale naprawdę petardę! Coś nowego, świeżego, dłuższego (long form content):
  • social share (udostępnienia i zaangażowanie w treści w social media),
  • linkowanie do naszych treści,
  • komentarze,
  • zaangażowanie,
  • ruch.
Pamiętaj, że nasi odbiorcy pragną NOWYCH, świeżych, powalających treści – nie tych powtarzających się, zwykłych, przeciętnych… Nikt nie mówił, że będzie łatwo.
  1. Google nie cierpi fake newsów – Google czeka na silne i wiarygodne marki! I je docenia! 
Zajrzyj do Google Trends i porównaj się do konkurencji. Tym razem nie szukaj słów kluczowych, postaw na swoją markę, na to by ludzie jej szukali. Szukana i lubiana marka to jest to, na co zawsze warto stawiać w działaniach marketingowych!
  1. Budowanie linków jest trudniejsze niż kiedykolwiek
Znajdź strony, które linkują do twojej konkurencji ale nie linkują do ciebie – od razu jest większa szansa na pozyskanie linku.
Przydatne narzędzia:
  1. Upewnij się, że twoja strona jest naprawdę szybka.
Google stawia na mobile-only search engine! I tutaj prędkość jest naprawdę ważna – podobnie jak w wersjach desktopowych naszej strony.
Skorzystaj z testu Google Page Speed i zweryfikuj prędkość swojej strony na różnych urządzeniach.
 

5. Przynajmniej raz na rok idź do swoich NAJLEPSZYCH treści i je zaktualizuj.

Twoja konkurencja kopiuje, pisze podobnie, dubluje treści – stale musisz się wyróżniać i podnosić jakość.

Jeden komentarz na temat “Jak prowadzić działania content marketingowe w 2020 roku

  1. A treści, które już się zdezaktualizowały usuwać? Wyzwaniem są branże okołotechnologiczne, bo to do dzisiaj jest okej, nie jest okej rok później. I tak np. blog o technologiach mobilnych można byłoby usuwać co roku i pisać od początku – evergreen contentu jest niezbyt wiele, a i jego cykl życia to góra 2 lata. Zostawiać takie materiały na blogu, niech leżą w archiwum, czy usuwać, żeby nie psuły wizerunkowo brandu?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *