Z jednej strony deficyt uwagi użytkowników, z drugiej wymagające algorytmy Google’a. Nie sposób wszystkim dogodzić, sprawdzamy więc, jakiej długości teksty i inne treści najlepiej sprawdzają się online.
Artykuł ukazał się w serwisie Marketing przy kawie.
Zanim opublikujesz jakikolwiek tekst, zastanów się, w jaki sposób sam byś go przeczytał. Pamiętaj o tym, że użytkownik konsumuje treści w Internecie podobnie jak ty sam to robisz. Jego uwagę przykuwa tytuł, ale o tym, czy przeczyta wnikliwie to, co mu proponujesz, zdecyduje szybkie przeskanowanie zawartości.
Odpowiednia struktura = więcej linków
Śródtytuły, zdjęcia, linki do filmów, wykresy – wszystko to pozwala odbiorcy zorientować się w szczegółach i zdecydować, czy tekst jest godny jego uwagi. Potwierdzają to dane z The Moz, bloga na temat SEO i inbound marketingu. Jego autorzy sumiennie sprawdzali, jak multimedialność tekstu wpływa na zaangażowanie odbiorcy.
Okazuje się, że dołączenie do tekstu materiału wideo trzykrotnie zwiększa jego wartość w obszarze link buildingu. Z kolei artykuły czy posty o różnorodnej strukturze tekstu (a dokładnie składające się z wypunktowanych danych, wideo oraz zdjęcia) pozwalają pozyskać sześć razy więcej linków w porównaniu do tekstu o jednolitej strukturze.
Jakie treści preferuje Google?
Pomimo dynamicznie zmieniających się i regularnie aktualizowanych algorytmów Google’a pewnikiem pozostaje to, że Google ceni witryny bogate w treści. Jak wynika z danych Hitwise, spada liczba użytkowników, którzy w poszukiwaniu treści wpisują w wyszukiwarkę 2–3 słowa, rośnie natomiast liczba tych, którzy wpisują 4–5, a nawet 8 słów.
Oznacza to, że im większą liczbę słów zawiera twój post lub artykuł, tym większą ma szansę na zdobycie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Analizy SerpIQ wskazują zaś, że kiedy internauta wpisze w Google dowolne hasło, na pierwszej stronie wyszukiwań pojawiają się wyniki, które linkują do materiałów liczących co najmniej 2000 słów. Naturalnie przekłada się to na korelację pomiędzy liczbą słów w materiale a liczbą osób, które linkują do treści.
Źródło: www.quicksprout.com
Wniosek? Długość tekstu ma bezpośredni wpływ na pozycję tekstu w wyszukiwarce. Biorąc z kolei pod uwagę najnowszą odmianę algorytmu Google’a – Hummingbird – warto pamiętać o wyszukiwaniu semantycznym i tworzeniu treści pod pełne zapytania użytkowników, a nie pod pojedyncze słowa kluczowe.
Długość tekstu w social media
Długość postów nie tylko ma wpływ na pozyskiwanie linków do strony, ale także bezpośrednio przekłada się na większe zaangażowanie użytkowników treści, a co za tym idzie na udostępnienia. Neil Patel z Quick Sprout przeanalizował 327 postów ze swojego bloga. Okazało się, że te z nich, które liczyły mniej niż 1500 słów, otrzymały średnio 60 polubień na Facebooku i 175 tweetów. Z kolei te, których objętość przekraczała 1500 słów, spotkały się z większym zainteresowaniem i zaangażowaniem użytkowników, którzy „lubię to“ kliknęli 73 razy, a tweetnęli średnio 293 razy.
Czy można wskazać uniwersalną optymalną długość tekstu?
Nie ma jedynej słusznej długości tekstu, a tym samym gwarancji, że będzie on czytany i udostępniany. Optymalna długość zależy od rodzaju treści, odbiorcy i kanału komunikacji. Jeśli możesz swój przekaz zmieścić w 500 słowach – zrób to. Jeżeli czujesz, że dodanie do materiału ciekawych danych, cytatów, zdjęć czy przykładów ilustrujących to, o czym piszesz, zwiększy jego atrakcyjność – nie ograniczaj się, nawet jeśli materiał finalnie miałby objętość przekraczającą 3000 słów. Dobra treść zawsze się obroni i znajdzie czytelników.
W poszukiwaniu złotego środka
Eksperci z Orbit Media Studios w Chicago na podstawie swoich analiz opracowali zestawienie idealnych długości różnego rodzaju treści. Może ono okazać się pomocne w tworzeniu materiałów, która mają przyciągnąć odbiorców i pojawić się wysoko w wyszukiwarce Google:
Źródło: www.orbitmedia.com
Rodzaj treści a idealna długość
- Wpis blogowy
Blog jest specyficzną formą komunikacji ze względu na to, że często opiera się na indywidualnym stylu autora. I tak na przykład Seth Godin na swoim blogu publikuje krótkie, a czasami nawet bardzo krótkie, ale treściwe posty, zaś wspomniany wyżej Neil Patel tworzy wpisy o objętości nawet do 4000 słów.
Biorąc pod uwagę preferencje Google, warto publikować dłuższe wpisy, bo takie właśnie mają większą szansę na pojawienie się w wynikach wyszukiwań. Zdaniem ekspertów z Orbit Media Studios optymalna długość blogowego posta to 1500 słów. W blogowaniu ważny jest natomiast indywidualny styl, a zatem poszukuj swojego i do niego dostosowuj wymogi Google’a. Nie odwrotnie!
- Tytuł e-maila
Tak jak w tekstach internetowych, tak również w komunikacji e-mailowej tytuł wiadomości jest sprawą kluczową. Ale czy długość ma znaczenie? Badania przeprowadzone przez Mail Chimp, amerykańską firmę z branży e-mail marketingu dowodzą, że długość tytułu e-maila nie ma wpływu na poziom jego klikalności.
Nie jest więc prawdą, że długi tytuł wiadomości obniża częstotliwość jej otwierania. Niemniej, biorąc pod uwagę trend smartfonizacji i związany z nim fakt, że coraz więcej osób odczytuje e-maile na telefonie, warto zadbać o to, aby objętość tytułu zamykała się w około 50 znakach. Unikniemy wtedy ryzyka, że tytuł zostanie ucięty na małym ekranie telefonu.
- Linijka tekstu
Im dłuższa linijka tekstu, tym więcej energii oraz mięśni oka odbiorca musi zaangażować w jej przeczytanie. Z tego powodu rekomendowana przez Orbit Media Studios długość to 12 słów. Inne badania, m.in. Jakoba Nielsena, również zalecają ograniczanie szerokości tekstu i jako wartość optymalną podają 400–500 pikseli.
- Paragraf w tekście
To, że dzielenie artykułu na paragrafy jest koniecznością, bo ułatwia czytelnikowi przeskanowanie i przyswojenie tekstu, to podstawa. Ale i paragraf powinien mieć określoną długość.
Warto w tym miejscu przytoczyć wskazówkę Jasona Frieda, współzałożyciela firmy 37Signals (jej dziełem jest narzędzie do zarządzania projektami Basecamp) i współautora książki „Rework”: ludzie czytają krótkie paragrafy, długie skanują, a bardzo długie pomijają. Optymalna długość to 4 linijki. Jakob Nielsen bardziej wierzy w cierpliwość czytelnika i mówi o 6 linijkach.
- Wideo na YouTube
Według statystyk na YouTube co minutę trafia 100 godzin filmów. Konkurencja jest duża, więc największą oglądalność będą miały te materiały, które są nie tylko wartościowe i interesujące dla użytkownika, ale także niezbyt długie. Średni czas trwania najpopularniejszych wideo z zasobów YouTube wynosi niecałe 3 minuty. Pamiętaj, że YouTube jest drugą co do popularności wyszukiwarką na świecie. Zadbaj o to, aby również treści wideo miały szansę pracować na twoją pozycję w wynikach wyszukiwania.
- Podcast
Podcasty są wartościową formą treści edukacyjnych, niemniej – tak jak w wypadku wideo na YouTube – aby cieszyły się popularnością, nie powinny trwać zbyt długo. Jak pokazują wyniki badań National Teaching and Learning Forum, wskaźniki uwagi i pamięci u odbiorców podcastów spadają powyżej 20 minut.
- Post na Facebooku
Wyniki badań Track Social wskazują, że krótsze posty wywołują większe zaangażowanie użytkowników. Optymalna długość posta wynosi od 100 do 140 znaków i w połączeniu ze zdjęciem daje nawet czterokrotnie mocniejszą interakcję z fanami w postaci polubień, komentarzy i udostępnień.
- Tweet na Twitterze
Twitter, w odróżnieniu od Facebooka, ma z góry określoną maksymalną długość wpisów: magiczne 140 znaków. Dan Zarrella przeanalizował 200 000 tweetów i wykazał, że najlepsza długość tweeta wynosi między 120 a 130 znaków.
Źródło: www.danzarrella.com
Nie należy przesadzać również z hashtagami. Zaleca się stosowanie dwóch hashtagów na jeden tweet. Warto też pamiętać, że znacznie częściej podawane są tweety, które zawierają link w treści.
Długość ma znaczenie
Pamiętaj: treści publikujesz przede wszystkim dla użytkownika, a nie dla Google’a. Dlatego niezależnie od tego, czy tworzysz treści na stronę sprzedażową, na bloga czy do serwisu branżowego, testuj – zarówno krótkie, jak i dłuższe formy – i sprawdzaj, które najlepiej działają na twojego użytkownika.
Nadrzędną zasadą i punktem wyjścia w opracowywaniu treści powinna być jej wartość dla odbiorcy. Naturalne z kolei jest, że łatwiej tę wartość zbudować, tworząc dłuższe formy, zawierające nawet kilka tysięcy słów.
A teraz zgadnij – ile znaków, a ile wyrazów ma powyższy tekst? 🙂
bardzo fajny artykuł dziękuje wszystko mi się przyda w pracy a artykuł ma pewnie 1500 znaków 🙂
Najważniejsze informacje zebrane w jednym artykule. Bardzo przydatne. Dzięki!