Trendy w turystyce a content marketing i social media

Polacy deklarują, że podróże są dla nich źródłem wielkiej radości. Jak przekuć to na działania content marketingowe, na promocję w serwisach społecznościowych? I przede wszystkim – jak ludzie dziś podróżują? Zobaczmy!

Gdybyśmy mieli oceniać portfel konsumenta po treściach w serwisach społecznościowych, to wyszedłby nam zamożny snob. Bo, obok Ceneo i Cinkciarza, wszyscy stołują się w modnych restauracjach, popijają kawusię za minimum 12 złotych i oczywiście podróżują. Od Dominikany, przez Kanary aż po Bali. Jak świat długi i szeroki, a na niebie coraz więcej tanich lotów, tak wreszcie jest się czym… pochwalić! A chwalić się uwielbiamy. Selfie, zdjęcie stóp i wreszcie zdjęcie wymarzonej plaży, które przeszło przez najbardziej niebieski filtr na Instagramie. Ze specjalną dedykacją dla tych, którzy siedzą nad Wisłą. Pozdrawiamy! #TakaSytuacja, #Nuda.

Jak promować podróżnika w social media?

Na potrzeby marcowej konferencji Nowe Trendy w Turystyce 2017 wzięłam pod lupę to jak podróżujemy, by te trendy zderzyć z działaniami content marketingowymi. Świetnie się złożyło, że również w tym czasie pracowałam nad ofertą swojej marki podróżniczej Hola Cuba. Temat jest mi zatem podwójnie bliski – podróżuję, organizuję wyprawy oraz przekuwam jedną i drugą działalność na działania e-marketingowe.

W poniższym przeglądzie celowo pomijam grupy i zachowania, które w żaden sposób nie są podatne na atrakcyjną aktywność w social media. Nie ma tutaj wyjazdów do hoteli all inclusive – co nie znaczy, że ich nie ma. Nie ma tutaj także trendu podróżowania lokalnego – bo choć rozkwita, to jednak atrakcyjniejsze są zdjęcia #PodPalmą. Co jest zatem na czasie?

#Milenialsi w podróży (1987-1997)

Najchętniej podróżujące pokolenie. Wiecznie w drodze, bez stałego miejsca zamieszkania, stałej pracy, a jednak z niezależnym portfelem, z którego pieniądze chętnie wydawane są na przyjemności, na doświadczanie.

E-marketing:

  • online booking
  • recenzje online
  • obecność i obsługa w social media
  • UGC – treści generowane przez użytkowników

#Active and Adventure

Jeśli wyjeżdżać, to najlepiej z wyzwaniem. Oczywiście takim, które również dobrze będzie się komponować w social media. Selfiemania i chwalenie się na dobre zadomowiły się na naszych ekranach – nie ma się czego wstydzić.

E-marketing:

  • wyzwanie, którym się można pochwalić
  • budowanie wizerunku
  • czuły punkt – ego
  • emocje

#Female Solo

Coraz więcej kobiet podróżuje w pojedynkę. Warto zadbać o tę grupę nie tylko w swojej ofercie, ale także przekuć to na odpowiednią komunikację.

E-marketing:

  • komunikacja wartości
  • zaangażowanie i emocje
  • brak stereotypów

#Food Tourism

Uwielbiamy turystykę kulinarną. Właściwie to ona zaczyna się już wtedy, kiedy zejdziemy,  jeszcze w pidżamie, do kawiarni na parterze naszego bloku. Ale co dopiero garkuchnie na azjatyckich ulicach! Jeśli nasz biznes związany jest z podawaniem jedzenia, to jeszcze nigdy wygląd nie był tak ważny. Od tego właściwie się zaczyna. Musi być fotogenicznie, lekko minimalistycznie, kolorowo. No po prostu #sztos.

E-marketing:

  • hashtag miejsca
  • recenzje
  • promocje powiązane z UGC

#Odpowiedzialna turystyka

Jeśli mowa o trendach, to chyba żaden z nich nie jest tak pożyteczny jak moda na bycie eko, fit, vege, gluten free… OK. Wystarczy. Wszystko co powiązane jest z odpowiedzialną turystyką, jest czymś godnym pochwalenia się i budowania swojego wirtualnego wizerunku.

Chyba żadna z narcystycznych postaw nie jest jednak tak pożyteczna jak ta właśnie. Jesteś firmą odpowiedzialną społecznie? Świetnie. Korzystaj z tego ile wlezie! Jeśli nie, to zupełnie nie dotyczy cię ten punkt. Kłamstwo ma bardzo krótkie nogi w dobie serwisów społecznościowych. Ale może warto pomyśleć o swojej ofercie i pójść właśnie z duchem czasu…?

#BleisureTravel

Business & Leisure. Podróżowanie i wypoczynek. Coraz więcej osób chce łączyć przyjemne z pożytecznym. Nikogo nie dziwi laptop nad basenem, a zdarza się nawet na plaży. W tej grupie znajdziemy milenialsów, digital nomadów, ale też tzw. krawaciarzy, którzy po spotkaniu z szejkiem chcą trochę odetchnąć.

#Mobile

Last, but not least. Bo wszystko co powyżej, łączy się z podstawową zasadą marketingu w turystyce – #MobileFirst.

Raporty, z których korzystałam:

Zapraszam do przejrzenia części prezentacji, z warsztatu prowadzonego w ramach konferencji Nowe Trendy w Turystyce: