3 powody dla których musisz mieć blog firmowy

Ostatnia aktualizacja 22 kwietnia 2021

Blog firmowy to jedno z najważniejszych i najskuteczniejszych narzędzi marketingu internetowego. Każdy dobrze prowadzony blog firmowy przynosi korzyści biznesowe. Dowiedz się na jakie efekty możesz liczyć prowadząc bloga firmowego i poznaj najważniejsze powody, dla których warto go prowadzić.

  • Blog firmowy buduje świadomość marki, zaufanie oraz wzmacnia autorytet.
  • Blog to jedno z podstawowych narzędzi do wspierania działań SEO i umacniania swojej pozycji w wyszukiwarce.
  • Prowadzenie bloga ma niską barierę wejścia – nie potrzebujesz wsparcia IT przy publikacji i promocji treści.
  • Treści na blogu mają działanie długofalowe i są jak inwestycja – raz stworzone i regularnie aktualizowane w miarę potrzeb, pracują na markę cały czas, bez dodatkowych kosztów.

Blogi prywatne i firmowe

Kiedy pod koniec lat dziewięćdziesiątych zaczęły powstawać pierwsze platformy blogowe, nikt jeszcze nie przypuszczał, że blog firmowy stanie się jednym z najskuteczniejszych narzędzi marketingu w Internecie. Blogi dokonały rewolucji w świecie tradycyjnego dziennikarstwa. Trudno sobie dzisiaj wyobrazić dziennikarski świat bez blogów, non stop aktualizowanych i nawiązujących dialog z czytelnikami.

Po prywatnym i dziennikarskim blogowaniu przyszedł również czas na biznes. Blogowanie przerodziło się w niezbędne narzędzie marketingowe wykorzystywane zarówno przez małe jednoosobowe firmy jak i największe korporacje świata.

Efekty blogowania

Badania marketingowe pokazują, że blog jest jednym z kluczowych elementów nowoczesnego marketingu (inbound marketingu) i pozytywnie koreluje z lepszymi wynikami biznesowymi.

Według kilku badań (między innymi eMarketer), właściciele firm cenią blogi wyżej niż profile w serwisach społecznościowych jak Facebook oraz Twitter, jeśli chodzi o efekty w postaci budowania świadomości marki, pozyskiwania ruchu na stronę, pozyskiwania leadów, zdobywania nowych klientów oraz utrzymania obecnych klientów. Wyżej jest również oceniana poprawa obsługi klientów.

Zgodnie z badaniami firmy Hubspot, firmy blogujące w porównaniu do firm, które nie prowadzą bloga mogą liczyć na zdecydowanie lepsze rezultaty.

  • Firmy które blogują mają średnio 55% więcej odwiedzających na swoich stronach.
  • Firmy B2C, które blogują, miesięcznie pozyskują 88% więcej leadów.
  • Firmy B2B, które blogują miesięcznie pozyskują 67% więcej leadów.
Jeżeli nadal nie jesteś przekonany, że blog przekłada się na świetne rezultaty biznesowe, poniżej lista przekonujących ciekawostek z badań Hubspot:
  • Firmy, które blogują więcej niż 15 razy miesięcznie, zdobywają 5x więcej ruchu niż te, które nie blogują.
  • Firmy, które zwiększają częstotliwość blogowania z 3-5x/miesiąc na 6-8x/miesiąc, niemal podwajają liczbę pozyskiwanych leadów.
  • Firmy B2B, które blogują zaledwie 1-2x/miesiąc, generują 70% więcej leadów, niż firmy które w ogóle nie blogują.
  • Zwiększając liczbę artykułów na blogu z 11-20 do 21-50, możesz się spodziewać średnio 45% więcej ruchu na stronie.

Z badań tych wynika także, że im więcej artykułów zamieszczasz na blogu, tym więcej będziesz pozyskiwał leadów.

Oczywiście dzisiaj już nie wystarczy założenie bloga i wypełnienie go przeciętnej jakości treściami. Bardzo ważna jest jakość tych treści, odpowiednia struktura treści, a także jej promocja i dystrybucja.

Powody, dla których warto blogować

Wiesz już jakie efekty daje blogowanie. Przeczytaj teraz skąd biorą się te efekty i dlaczego warto blogować.

1. Wzmocnienie pozycjonowania (SEO)

Publikowanie artykułów na blogu po prostu wzmacnia twoją pozycję w wyszukiwarkach. Ludzie poszukujący określonych produktów lub usług trafiają na Twoje strony, gdzie mogą się następnie zapoznać z informacją o twoich produktach.

Każdy chce być jak najlepiej wypozycjonowany w Google, a dobrze prowadzony blog to jedno z tych narzędzi, które bezpośrednio temu sprzyja.

Wskazówki:

  • Im więcej publikujesz, tym lepsza jest twoja pozycja w SEO. Nie wolno ci jednak zaniżać jakości kosztem ilości. Zgodnie z aktualizacjami algorytmów z lat 2020/21 nie można również zaśmiecać internetu niepotrzebnymi treściami. Stawiaj przede wszystkim na jakość!
  • Jeśli masz dużo treści, zdecydowanie więcej aktualizuj niż publikuj.
  • Zadbaj o odpowiednie frazy kluczowe. Pisz o frazach, których poszukują twoi klienci. Rób to w naturalny sposób. Pisz przede wszystkim dla odbiorcy, a nie dla wyszukiwarki. Efekt i tak będzie na dwóch frontach!
  • Optymalizuj swoje posty. Każdy powinien mieć dobry tytuł, strukturę i naturalne nasycenie słowami kluczowymi.

2. Ekspert i lider – budowanie marki (BRANDING)

73% klientów twierdzi, że blogi wpływają na ich decyzje zakupowe. Dzięki prowadzeniu bloga, możesz zostać liderem i ekspertem w swojej branży. Dobre treści sprawią, że staniesz się zaufanym autorytetem dla kupujących. Blog bardzo skutecznie buduje markę, wzmacnia jej świadomość i uwiarygadnia. A nie jest przecież tajemnicą, że kupujemy od tych, których znamy i lubimy, a także którym ufamy!

Wskazówki:

  • Pomagaj rozwiązywać problemy klientów. Dowiedz się jakie są ich największe bolączki i pomóż im je rozwiązać za pomocą treści.
  • Staraj się uplasować na pozycji eksperta. Nie bój się pokazywać swojej wiedzy w przystępnie podanej formie. Edukacja przyciąga potencjalnych klientów i buduje w nich zaufanie do marki.
  • Dbaj o zaufanie czytelników, w ten sposób budujesz reputację. Pilnuj jakości, stosuj wiarygodne tytuły, które są obietnicą zrealizowaną w treści.

3. Konwersja i sprzedaż

Zazwyczaj blog firmowy staje się centrum, wokół którego prowadzisz działania inbound marketingowe. To na niego odsyłasz ruch z innych źródeł takich jak Facebook czy LinnkedIn czy Twitter. To na niego trafia najwięcej ruchu z Google. Kolejnym krokiem jest przygotowanie bloga na to, aby ten ruch angażować i konwertować na leady i na sprzedaż.

Wskazówki:

  • Wykorzystuj kontekstowe Call-To-Action. Dobre CTA w tekście bloga jest zazwyczaj najskuteczniejsze.
  • Umieść CTA w bocznej kolumnie. Masz tam zazwyczaj dużo wolnego miejsca, wykorzystaj je.
  • CTA pod postami lub w postach. Kiedy użytkownik przeczyta już twój artykuł, pokieruj go dalej.
  • Poznaj proces zakupowy swoich klientów i ich najważniejsze pytania. Dawaj im odpowiedzi na każdym z etapów i przeprowadzaj przez kolejne. W ten sposób angażujesz, edukujesz i sprawiasz, że gość strony staje się klientem.
  • Zadbaj o to, aby odwiedzający wracali po więcej.

Dodatkowe korzyści z prowadzenia bloga

4. Blog skraca dystans między firmą a klientami

Prowadząc blog firmowy możesz pokazać ludzką twarz korporacji lub charakter swojej małej firmy.

Prowadząc blog firmowy możesz również nawiązać dialog z klientami i poznać ich potrzeby, co dla każdego właściciela jest bezcenne.

5. Powrót klientów i lojalizacja

Firma, która prowadzi bloga firmowego we właściwy sposób, przyciąga swoich klientów regularnie na stronę. Ma paliwo, by wysyłać newsletter i publikować wartościowy content w serwisach społecznościowych. Wszystko to sprawia, że klienci mają po co wracać na firmową stronę, a to z kolei buduje zaufanie i wzmacnia świadomość marki.

6. Blog firmowy działa jak inwestycja

Treści są inwestycją, ale sprawdzoną i długofalową. Raz stworzony posty na blogu firmowym będą przyciągać klientów przez długi czas. Treści wzmacniają pozycjonowanie, oraz cały czas pracują na autorytet domeny. I na szczęście – w przeciwieństwie do reklamy – nie musimy już zasilać naszego budżetu, bo treści pracują na nas same!

O czym pisać i skąd czerpać pomysły?

Wyszukiwanie dobrych tematów na teksty blogowe jest zazwyczaj jednym z trudniejszych zadań, szczególnie dla początkujących w tym zakresie.

Rozpoczynając prowadzenie bloga firmowego stajesz się wydawcą. Myśl jak wydawca. Ważniejszy jest  sposób w jaki zainteresujesz, zainspirujesz, zaciekawisz, wyedukujesz oraz zaangażujesz odwiedzających. Właśnie na tym powinieneś się skupić, mając równocześnie na uwadze cele biznesowe, jakie blog ma spełnić.

Pomysły na dobre treści:

  • Dowiedz się jakie problemy mają twoi klienci na każdym z etapów procesu zakupowego. Odpowiedz na pytania, rozwiąż problemy.
  • Przedstawiaj ciekawe informacje związane z branżą i trendami. Takie które na pewno zainteresują każdego klienta.
  • Przeprowadź wywiady z ekspertami lub pracownikami.
  • Zrób audyt treści jakie posiadasz. Nie uwierzysz jak wiele może się przydać i z niewielkim wysiłkiem przerobisz je na świetne teksty na blog.
  • Śledź blogi branżowe, serwisy społecznościowe – to codziennie źródło inspiracji.
  • Zaproś ekspertów do napisania artykułu gościnnego.
  • Zapoznawaj czytelników z najciekawszymi treściami opublikowanymi na innych blogach. Dodawaj coś od siebie.

Podsumowanie

Dowiedziałeś się jakie efekty daje blogowanie i dlaczego warto założyć bloga firmowego. To oczywiście nie wszystkie powody, dla których warto blogować. Jeżeli twój blog przynosi ci jeszcze inne korzyści – napisz o tym w komentarzu. Wielu czytelników tego bloga będzie ci wdzięcznych za takie informacje.

Ten post jest pierwszym z cyklu o skutecznym marketingu za pomocą treści w postaci bloga firmowego. W kolejnych postach przeczytasz między innymi o tym jakich najważniejszych błędów nie popełniać prowadząc blog, jak powinien wyglądać dobry post, dlaczego Twój blog nie działa a także o tym, kiedy należy rozważyć outsourcing bloga.

BLOG FIRMOWY – CZYTAJ WIĘCEJ:

1. 3 powody, dla których musisz mieć blog firmowy (czytasz aktualnie)

2. Jak prowadzić skutecznego bloga firmowego

3. Jak znaleźć pomysł na prowadzenie bloga firmowego