Jak znaleźć pomysły na prowadzenie bloga firmowego

Ostatnia aktualizacja 26 kwietnia 2021

Blog firmowy buduje wizerunek firmy, wspiera zbieranie leadów, a wreszcie zwiększa sprzedaż. Tylko jak robić to dobrze? Zobacz jak prowadzić bloga firmowego, by działał na korzyść Twojej firmy!

Pisałam już o tym jakie są 3 powody, dla których musisz mieć bloga firmowego. Przypomnijmy, że są to:

  1. Wzmocnienie pozycji w wyszukiwarkach.
  2. Budowa pozycji eksperta w swojej dziedzinie.
  3. Konwersja i sprzedaż.

Jakiś czas temu pisaliśmy także o tym, że prowadzenie bloga firmowego o firmie, nie jest najlepszym pomysłem. Takie podejście jest jak nieudana randka egocentryków, na której każdy chce opowiadać tylko o sobie. A przecież blog jest po to, by budować relację między firmą a klientem. By prowadzić dialog i skracać dystans. Dobrze prowadzony blog powinien być zatem jak randka firmy z klientem i oczywiście inicjatywa w tym układzie należy do firmy.

Blog firmowy krok po kroku

KROK 1: Strategia komunikacji marki

Dobrze prowadzony blog firmowy będzie budował wizerunek marki, jej świadomość oraz przekazywał najważniejsze wartości marki. Żeby jednak tak było… trzeba je znać i mieć! Do tego właśnie niezbędna jest strategia komunikacji marki, byśmy wiedzieli jak naszego bloga prowadzić, w jakim stylu, w jakim tonie się wypowiadać czy jaki archetyp realizować. Można oczywiście improwizować i nie mieć strategii, ale to zdecydowanie osłabi efekt naszych działań.

KROK 2: Persony

Najlepsze teksty będą powstawać wtedy, kiedy będziemy wiedzieć do kogo je kierujemy, jakie są potrzeby naszych odbiorców, czego szukają oraz jak my, jako firma, możemy rozwiązywać problemy czytelnika, jednocześnie realizując cele biznesowe naszej firmy.

Ile powinniśmy mieć person? To zależy od firmy i różnorodności grupy docelowej. Czasami wystarczy jedna, a wielkie firmy mają ich nawet kilkanaście.

Pamiętaj także, że te same treści nie będą trafiać do wszystkich naraz. Kieruj poszczególne treści do poszczególnych person. W ten sposób będziesz najskuteczniejszy.

KROK 3: Mapa słów kluczowych oraz intencji odbiorców

Jednym z zadań bloga firmowego jest wspieranie działań SEO. Bardzo ważne jest zatem, by wiedzieć jakie słowa kluczowe są poszukiwane przez naszych odbiorców, na co chcemy się pozycjonować i jakie tematy powinniśmy poruszać.

Mapa słów kluczowych oraz intencji naszych odbiorców pozwoli nam wskazać obszary tematyczne, a następnie tytuły postów w dalszych działaniach.

KROK 4: Cele content marketingowe oraz wskaźniki pomiaru

Bardzo ważną częścią wszystkich działań content marketingowych jest umiejętne określenie celów i wskaźników pomiaru naszych działań. Warto sobie przy każdej zaplanowanej treści zadawać pytanie czy ta treść realizuje nasze cele i jak sprawdzimy ich skuteczność.

Prowadzenie bloga firmowego, kiedy nie wiemy jakie są cele działań content marketingowych oraz jak mierzyć ich skuteczność, może być ogromną stratą czasu i pieniędzy.

KROK 5: Kalendarz wydawniczy oraz style book

Kiedy już mamy strategię komunikacji, zbudowane persony, mapę słów kluczowych oraz wiemy jakie cele są do zrealizowania, czas na zaplanowanie działań w czasie, z konkretnymi tytułami.

Zanim przejdziemy do pisania lub zlecimy prowadzenie bloga firmowego agencji warto jeszcze dopiąć jeden dokument – księgę stylu. Zawrzemy tutaj wszystkie informacje, które autorowi tekstów pomogą pisać w taki sposób, by styl wpisywał się w strategię komunikacji marki. Styl, ton treści, zasady webwritngowe, persony etc.

O czym pisać na blogu firmowym?

Aby dobrze odpowiedzieć sobie na to pytanie, musimy wiedzieć po co w ogóle firma zakłada bloga. Niezbędne tutaj są:

Obok celów biznesowych blog powinien być miejscem budowania społeczności wokół marki, relacji między firmą a klientami, ale także bezpośrednio między klientami.

Blog może dostarczać wiele cennych informacji o produkcie i firmie, ale nie w bezpośredni sposób. Lepiej postawić na edukację czy rozrywkę, zamiast nachalnie sprzedawać produkt. Content marketing powinien być dialogiem i wartością dla odbiorców.

13 pomysłów na posty blogowe

Jeśli z trudem przychodzi ci zaplanowanie kalendarza wydawniczego (planu postów), to lista z formułami postów może okazać się pomocna. Oto 13 pomysłów na to, jak mogą wyglądać posty na blogu firmowym, by były chwytliwe, ale jednocześnie wartościowe.

  1. Teksty poradnikowe (Jak zrobić…) i rozwiązania problemów
  2. Wywiady
  3. Recenzje produktów, usług
  4. Testy konsumenckie
  5. Zestawienia (25 najlepszych… etc.)
  6. Porównania produktów lub usług oraz rankingi
  7. Sylwetki inspirujących osób
  8. Podsumowania roku/miesiąca etc.
  9. Prognozy czy omówienia trendów
  10. Case Studies firmy
  11. Relacje z wydarzeń i konferencji
  12. Od A do Z – alfabet danej branży/tematyki/problematyki
  13. Posty gościnne od ekspertów z danej branży

Jak to robią inni? Przykłady blogów firmowych

Oto cztery przykłady udanego podejścia do prowadzenia bloga firmowego.

1) FreshMail

Blog FreshMaila, firmy oferującej platformę do email marketingu, to ogromna wartość merytoryczna nie tylko dla klientów FreshMaila. Wpisy na blogu obejmują szereg zagadnień e-marketingowych – praktyczne rozwiązania, konkretne wskazówki czy dobre praktyki. Autorzy, eksperci w swojej dziedzinie, nie ograniczają się tylko do pisania o email marketingu. Takie podejście buduje wizerunek FreshMaila jako firmy nowoczesnej, otwartej, z szerokim spojrzeniem na branżę i trendy.

2) Adobe

Blogi Adobe – bo firma ma ich kilka – to również przykład blogów edukacyjnych, wyspecjalizowanych w danych produktach. W postach znajdziemy setki porad i wskazówek jak korzystać z narzędzi Adobe, a to wszystko okraszone przykładami wizualnymi.

3) Hola Cuba – wyprawy na Kubę

Kolorowa Kuba, historie, praktyczne porady, ciekawostki, mini-reportaże z codziennego życia – to wszystko i wiele więcej można znaleźć na stronie butikowego biura podróży Hola Cuba, które specjalizuje się w organizacji kameralnych wypraw na Kubę oraz wycieczek po tej karaibskiej wyspie.

Potrzebujesz treści na blog firmowy? Napisz do nas!

BLOG FIRMOWY – CZYTAJ WIĘCEJ:

1. 3 powody, dla których musisz mieć blog firmowy 

2. Jak prowadzić skutecznego bloga firmowego

3. Jak znaleźć pomysł na prowadzenie bloga firmowego (czytasz aktualnie)

Jeden komentarz na temat “Jak znaleźć pomysły na prowadzenie bloga firmowego

  1. Cześć! Do najważniejszych powodów prowadzenia bloga firmowego dodałbym bezwzględnie – poprawa pozycji w wyszukiwarce.

    Czasy są takie, że w internecie mamy coraz więcej różnych stron internetowych, przez co trudno się wyróżnić. Prowadząc bloga firmowego powiększamy bazę fraz kluczowych, na jakie pozycjonuje się nasza witryna. Dzięki temu z czasem docierają do nas klienci z różnych miejsc, na różne sposoby.

    Wiele firm prowadzi tylko sekcję aktualności na swoich stronach. Niestety, wielu przedsiębiorców jeszcze nie do końca rozumie, że strona internetowa powstaje głównie z myślą o klientach pozyskiwanych organicznie. Osoba, która trafia do nas z Google, poszukuje rozwiązania jakiegoś problemu. W sekcji newsów o firmie raczej nie znajdzie satysfakcjonującej odpowiedzi, co szybko zakończy się opuszczeniem strony.

    Co do inspirujących blogów firmowych, dodałbym jeszcze Semrush, Hubspot i Ahrefs – te firmy prowadzą naprawdę świetne blogi. Jest dużo wiedzy, produkty pokazane w praktyce, itp.

    No i pamiętajmy o regularności, bo nie da się zbudować silnej pozycji w wyszukiwarce, jeśli treści będą się pojawiały tylko od wielkiego dzwonu. Google uwielbia świeży content, więc warto przyjąć pewien harmonogram publikacji, np. 2-3 razy w miesiącu, co na początek w zupełności wystarczy. Po roku mamy już około 40 merytorycznych artykułów, które szybko zaczną generować odwiedziny. Naprawdę warto!

    Pozdrawiam serdecznie!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *