Jak ułożyć najlepszy tytuł internetowy

Ostatnia aktualizacja 5 maja 2021

8 na 10 osób czyta nagłówki w internecie, ale tylko 2 na 10 osób czytają resztę! Co zrobić, żeby nasz tytuł najpierw przyciągał uwagę, a następnie świetnie się klikał?

W internecie zaczynaj od tytułu

W tradycyjnym dziennikarstwie tytuł układamy na końcu naszej pracy nad tekstem. Odwrotnie jest w dziennikarstwie internetowym, a także w content marketingu. W każdym obszarze pracy nad tekstami do internetu. Tutaj powinniśmy zaczynać naszą pracę od ułożenia najlepszego z możliwych tytułów, który ewentualnie lekko ulegnie modyfikacji na końcu pracy.

Dlaczego tak? Są przynajmniej dwa bardzo ważne powody. Po pierwsze, rozpoczęcie pracy od tytułu sprawia, że będziemy pisać na temat. Kiedy tytuł „dopiero się ułoży”, w efekcie dostajemy tekst, który rozmywa się, a następnie dostaje równie rozmyty tytuł. Zero konkretów. To się po prostu nie klika i nie zachęca do otwarcie. I słusznie, bo jest przeważnie bardzo kiepskie. Rozpoczęcie pracy od tytułu sprawia, że mamy konkret i piszemy na temat.

Po drugie, to tytuł jest najważniejszy, jeśli chodzi o moc słów kluczowych. Jeśli dobrze znamy frazy, których poszukuje w Google nasz odbiorca, to koniecznie powinny się one znaleźć w tytule.

Plan działania na blogu firmowym, w którym mamy zaplanowane tytuły na podstawie intencji i słów kluczowych, jest niemalże gwarantem sukcesu. Niemalże, bo jeszcze wiele czynników wpływa na sukces bloga firmowego, ale od świetnych tytułów wszystko się zaczyna!

Jak długi powinien być tytuł w internecie

Jak zwykle, w tego typu kwestiach – nie ma długości i recepty doskonałej. Klikalność zależy przede wszystkim od tematu i tytułu, ale i w długości można pokusić się o widełki co do długości.

Nie patrzymy tutaj jednak na liczbę słów czy znaków, a na wizualną prezentację tytułu – jak dużo miejsca zajmuje – czy jest to jedna, a może dwie linijki tekstu na stronie?

Dane mówią, że najlepszą klikalność mają:

  • w języku polskim tytuły dwulinijkowe,
  • w języku angielskim tytuły jednolinijkowe,
  • w języku hiszpańskim tytuły trzylinijkowe.

Jakich tytułów unikać w działaniu content marketingowym

Content marketing to działanie m.in. wizerunkowe. Treści i sposób ich podania budują obraz firmy i świadczą o jej podejściu do klientów. Każdy z nas zna to uczucie, kiedy klika w jednym z portali informacyjnych w sensacyjny tytuł, a w środku okazuje się, że tylko tytuł był rozdmuchany. Złość, rozczarowanie i wyjście ze strony. Tak to przeważnie wygląda.

W content marketingu nie chodzi o klikalność dla samych klików i odsłon. Chodzi o wiele więcej (o celach i efektach content marketingu pisałam wielokrotnie). Jakich tytułów zatem unikamy? Klasycznych click-baitów. Naciągania rzeczywistości pod klikalność. Składania obietnic, których nie realizujemy w tekście. To wszystko zostawmy portalom, które żyją z klikalności i którym odsłony muszą się zgadzać. Niestety.

10 sposobów na dobrze klikające się tytuły internetowe

Czy są sprawdzone formuły na udane tytuły internetowe? Jak najbardziej!

1. Wyliczanki (10 sposobów na…, 5 kroków do…)

Wszyscy mamy dziwną słabość do takich tytułów. Są one najpopularniejsze we wszystkich serwisach. Taki tytuł jasno komunikuje, że tekst niesie ze sobą konkretne wskazówki i jest użyteczny.

Może gdybyś zaczął komponować tekst od takiego właśnie tytułu, to przy okazji zacząłby on być bardziej przystępny (i przydatny) dla twojego czytelnika?

2. Nazwy słynnych firm

Google, Facebook, a może Apple? Jeśli piszesz o gigancie – niekoniecznie z branży internetowej – to koniecznie umieść go w tytule i zwiększaj swoją klikalność.

3. Nazwiska sławnych osób

Podobnie sprawa wygląda z Zuckerbergiem i Obamą. Jeśli tematem tekstu jest znana osoba, to jej miejsce jest także – a może przede wszystkim – w tytule.

Ale uwaga! Jeśli piszesz newsa o Barbarze Stawarz (stawiam się tutaj na miejscu przeciwieństwa sławnej osoby), to ciekawość twoich czytelników („a kim ona jest, że o niej piszą?”) również zmusi do kliknięcia w tytuł. Nazwiska w tytułach po prostu dobrze się klikają.

Pamiętaj, że w content marketingu nie chodzi jednak tylko o klikalność, dlatego nie naciągaj rzeczywistości. Nie pisz „Madonna smażyłaby frytki na naszym oleju”. Po pierwsze, Madonna na pewno nie je smażonego. Po drugie, content marketing to działanie wizerunkowe, a nie łowienie kliknięć.

4. „Jak zrobić…”

Uwielbiamy porady i teksty praktyczne, które pomagają rozwiązać problem. Jeśli twój tekst odpowiada na jakiś problem, to umieść go w tytule i daj do zrozumienia czytelnikowi, że właśnie u ciebie znalazł pomoc w temacie „jak skręcić krzesło”, czy każdym innym.

Bardzo dobrze sprawdzi się również formuła „sposób – efekt”, np. „Jak planować zakupy i wydawać mniej pieniędzy/nie marnować żywności/zaoszczędzić 2h czasu tygodniowo”.

5. Znaki zapytania?

I znowu ta nasza ciekawość. Mówią, że to pierwszy stopień do piekła, ale to także czynnik, który zwiększa klikalność tytułu. Zadawaj w tytule pytania i żeruj na ciekawskich użytkownikach. Mogą to być pytania retoryczne, niekoniecznie ze znakiem zapytania na końcu, chociaż ten może zwiększyć klikalność (ale nie musi).

6. Prowokacyjne pytanie

Jeszcze lepiej jeśli będziesz przy tym prowokacyjny. „Kogo nienawidzi Robert Lewandowski?” OK, to może zły przykład, ale wiadomo o co chodzi.

7. Okazywanie entuzjazmu (To działa!)

Eureka! Oprócz ciekawości nie można nam także odmówić narodowego sceptycyzmu. Przekonaj swojego czytelnika, że to o czym piszesz naprawdę działa, jest skuteczne i nie jest ściemą. Może uwierzy. I kliknie.

8. Benefity (Ściągnij za darmo…)

Chris Anderson w książce „Za darmo“ diagnozuje nie tylko trendy, ale też potrzeby. Jeżeli dajesz swoim użytkownikom benefity, to koniecznie zamieść informację o tym w tytule.

9. Ekscytujące news

„Dostała zawału na własnym pogrzebie” być może nie należy do newsów najwyższych lotów, ale kogo to interesuje? Newsy sensacyjne, o charakterze tabloidowym, są o wiele popularniejsze od gazu łupkowego czy kolejnych przetargów na autostrady w naszym kraju. „Tajemnice szczytowania” będą z kolei bić na głowę wszelkie „Szczyty UE”.

10. Tytuł prosty i zrozumiały

Życie jest i tak wystarczająco skomplikowane, by komplikować jeszcze tytuły. Dobry tytuł to taki, który podaje informację wprost. Kawa na ławę. Jasno i prosto.

JESZCZE WIĘCEJ #HappyPorad

Nagłówki typu lista (wyliczanki)

Nagłówki tego typu to prawdziwy killer. Buzzsumo przeanalizował 100 milionów artykułów pod kątem ich wiralności w mediach społecznościowych. Artykuły z wyliczankami są najczęściej udostępnianymi treściami w sieciach społecznościowych zaraz po infografikach!

W czym tkwi sekret wyliczanek? W prostocie przekazu, kliknij, a dostaniesz uporządkowaną listę rzeczy, które należy, bądź nie należy, zrobić, aby osiągnąć zamierzony cel. Gorąco polecam Ci stosowanie tego typu nagłówków.

Formuły:

  • 10 sposobów na [wpisz]
  • 5 największych kłamstw o [wpisz]
  • 10 powodów, dlaczego powinieneś [wpisz]
  • 7 zaskakujących powodów, dlaczego [wpisz]
  • 10 [wpisz], które ułatwią Ci życie
  • 7 sztuczek na skuteczny [wpisz]
  • 10 rzeczy, których nie wiedziałeś o [wpisz]
  • Zdobądź [wpisz]! 7 sposobów, które działają

Przykłady:

101 sposobów na content marketing + porady od 15 ekspertów

8 sposobów na sprawdzenie, jakie tematy zainteresują czytelników Twojego bloga

6 wskazówek jak zaprojektować landing page’a

10 pomysłów, które możesz wykorzystać do generowania ruchu i zainteresowania na blogu

Nagłówki ostrzegające

Każdy z nas chce wystrzegać się błędów, ponieważ życie szybko nas uczy, że jednak warto to robić. Jak mówi stare przysłowie, “trzeba się uczyć na błędach, ale lepiej uczyć się na cudzych, niż na swoich”.

Formuły:

  • Uwaga: [wpisz]
  • Uwaga [Twoja grupa docelowa], [wpisz]
  • Najczęstsze błędy popełniane przez [grupa docelowa]
  • Jak uratować [bliską osobę, firmę] od [wpisz]
  • Nie rób tych 10 rzeczy, jeżeli chcesz [wpisz]
  • 5 powodów, dlaczego [wpisz] jest błędem (i jak to naprawić)
  • Nie pozwól, aby ten błąd zrujnował [wpisz]
  • Mały błąd, który kosztował mnie [wpisz]
  • 7 znaków ostrzegawczych, że [wpisz]
  • Jak [wpisz] ryzykują Twoim [wpisz], 7 sposobów, aby się przed tym bronić
  • 10 [wpisz] błędów, które popełniasz, a nawet o tym nie wiesz
  • Czy Ty też popełniasz te 5 błędów?

Przykłady:

5 błędów, przez które Twoja firma jest bezwartościowa

Ile kosztuje nieprowadzenie firmowego bloga i listy mailingowej? (mój największy błąd marketingowy – bolesne wyznanie)

10 rzeczy, których lepiej nie robić na Twitterze

Jak nie stracić klienta, którego już pozyskaliśmy?

Nagłówki edukujące

Nagłówki typu „Jak coś zrobić” są jednymi z najczęściej spotykanych nagłówków w sieci. Są skuteczne, bo dają nam obietnice rozwiązania problemu, z którym się borykamy. A często szukamy rozwiązań dla swoich problemów właśnie w Internecie.

Formuły:

  • Jak [wpisz] i zyskać [wpisz]
  • Jak [wpisz], który [wpisz]
  • Jak [wpisz] uczynił mnie [wpisz]
  • Jak [wpisz] w 30 dni
  • Jak [wpisz], nawet gdy [wpisz]
  • Jak [wpisz] bez [obiekcja]
  • Jak zrobiłem [wpisz]
  • 5 rzeczy które musisz wiedzieć, aby zostać ekspertem [wpisz]
  • Co robić, gdy [wpisz]
  • Jak [zrobić coś] podczas [robienia czegoś innego]
  • Jak [zrobić coś], który [grupa docelowa] pokochają
  • Jak [wpisz] – Kompletny przewodnik

Przykłady:

Jak pisać na Twitterze? 8 zasad dobrego tweetowania

Jak stworzyć skuteczny tekst na landing page: 12 porad i przykłady

Tutorial Brand24 – jak skutecznie monitorować social media

Jak zrobić loki bez lokówki

Jak komunikować się hashtagami? Słowniczek!

Nagłówki ze znanymi osobami lub firmami

Chciałbym pisać tak dobre artykuły jak Barbara Stawiarz, wiedzieć tyle samo o budowaniu marki co Paweł Tkaczyk czy stworzyć tak dobrego bloga, jak blog Michała Szafrańskiego.

Chcę się uczyć od najlepszych i podpatrywać, jak oni to robią. Umieszczając w nagłówku osobę lub firmę popularną wśród Twoich czytelników, przyciągniesz ich uwagę.

Formuły:

  • [zrobienie czegoś] jak [sławna osoba/firma]
  • Nie musisz być [znana osoba/ firma], aby [rozwiązanie problemu]
  • [sławna osoba/firma] robisz to źle!
  • 10 najlepszych wskazówek od [sławna osoba/firma] dla [twoja grupa docelowa]
  • 10 lekcji od [sławna osoba/firma]

Przykłady:

Content marketing w e-commerce na przykładzie Allegro

6 lekcji marketingu. W hołdzie Steve’owi Jobsowi

SlideShare w strategii content marketingowej

Kłopoty McDonald’sa

Gra o Internet – Gra o Tron w social media

Nagłówki pytające

Zbudź ciekawość czytelnika, aby chciał poznać odpowiedź na postawione przez Ciebie w nagłówku pytanie, a nie będzie mógł się oprzeć przed kliknięciem w Twój nagłówek.

Dzieje się tak, ponieważ ludzie z natury są ciekawscy, a taki nagłówek to obietnica, że po kliknięciu zaspokoimy swoją ciekawość.

Formuły:

  • Kto jeszcze chce [wpisz]?
  • Czy Ty też [wpisz] i chcesz [rozwiązanie problemu]
  • Co każdy powinien wiedzieć o [rozwiązanie problemu]
  • Co [twoja grupa docelowa] powinien wiedzieć o [rozwiązanie problemu]
  • Czy Ty też popełniasz tych 7 błędów [podczas/przy/kiedy] [wpisz]?

Przykłady:

Czy 21 kwietnia nastąpi mobilne trzęsienie ziemi w Google?

Czego nie wiesz o byciu kreatywnym?

Dlaczego warto pracować z konkurencją?

Gry komputerowe będą nową telewizją?

Nagłówki kontrastowe

Zestaw z sobą dwie pozornie niezwiązane rzeczy, a zaskoczysz i zaintrygujesz w ten sposób czytelnika.

Formuły:

  • 10 rzeczy o [temat], których możesz się nauczyć [osoba]
  • Jak zostać [temat][osoba]

Przykłady:

Czy Geralt z Rivii umie w sociale?

Lekcje strategii od… Conchity Wurst

Nagłówki storytellingowe

Tego typu nagłówek często znajduje w serwisach informacyjnych. Niezależnie od pory, o której je odwiedzam, zawsze przynajmniej jeden nagłówek tego typu tam znajdę. Przykładowo, teraz widzę „Kupiła stary budynek. Była zdumiona, gdy zobaczyła jaki skarb jest w środku”. Taki nagłówek składa nam obietnice, że znajdziemy pod nim ciekawą historię.

Formuły:

  • Gdybym zaczął wszystko od nowa, to [wpisz]
  • Ta jedna rzecz zmieniła wszystko,  [wpisz]

Przykłady:

Blogerka, która krzyczała „Wilk!”

Dwie niespodzianki na lotnisku

Nagłówki z magicznymi słowami

Mówi się, że motorem postępu ludzkości jest jej… lenistwo. Po co wynaleziono koło? Aby nie dźwigać ciężarów. Więc jeżeli możemy coś zrobić łatwiej, prościej i szybciej, a jeszcze do tego za darmo, to dlaczego z tego nie skorzystać?

Łatwy, prosty, szybki, darmowy to magiczne słowa, które obiecują nam, że osiągniemy swój cel lub rozwiążemy problem. Dodatkowo wkładając w to minimum wysiłku, wręcz w magiczny sposób.

Formuły:

  • Jak szybko [rozwiązanie problemu]
  • Nieziemsko prosty i szybki sposób na [rozwiązanie problemu]
  • Darmowy i prosty sposób na [rozwiązanie problemu]
  • Zobacz, jak łatwo możesz [rozwiązanie problemu]
  • 10 prostych i skutecznych sposobów na [wpisz]
  • Prosty i szybki sposób na pozbycie się [problem]
  • [wpisz] w 5 prostych krokach
  • 10 prostych pomysłów na [wpisz], które możesz wykorzystać już dziś
  • Jak prosto [rozwiązanie problemu] w 5 minut?

Przykłady:

5 prostych czynności, które wyniosą Twój email marketing na wyższy poziom

10 darmowych narzędzi content managera

Podsumowanie

Nagłówek to nic innego jak złożenie obietnicy czytelnikowi, że pod nim znajdzie rozwiązanie problemu, odpowiedź na nurtujące go pytanie, sposób na łatwiejsze życie, ciekawą historię.

Składając mu tę obietnicę, pamiętaj jednak, aby go nie zawieść, bo uzna, że szukasz sensacji i ruchu na stronie. Tak utraconego zaufania nie będzie łatwo odbudować.

Jeśli jednak napisałeś świetny artykuł, to wręcz Twoim obowiązkiem jest dobranie świetnego tytułu. Tak aby jak najwięcej osób go przeczytało, a Twój artykuł mógł im pomóc.

[Druga część tekstu – Na podstawie: “52 Headline Hacks” Jon Morrow opracował Tomasz Adamiec]

Komentarze na temat “Jak ułożyć najlepszy tytuł internetowy

  1. Pingback: 5 prostych sposobów na poprawę optymalizacji treści na stronie

  2. Pingback: 8 nowych pomysłów na skuteczne tytuły internetowe – Happy Content

  3. Witam ,
    jeden z najlepszych artykułów w tym temacie – obszerny, wyczerpujący. Pomimo upływu czasu wciąż aktualny. Serdecznie dziękuje.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *